Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Uppriktighet är kommersiellt"

Publicerad: 25 oktober 2011, 08:21

Fredrik Jerlovs nya byrå ska inte vara som alla andra byråer, hävdar han. Istället för att skönmåla och gömma undan ska de istället berätta exakt hur det ligger till.


Ämnen i artikeln:

Fredrik Jerlov

Fredrik Jerlov. Foto: Andreas Elgstrand.

I somras skrev Resume.se att Fredrik Jerlov lämnar Cordovan för att starta en ny byrå. I dag släpper han detaljerna om det nya projektet som går under namnet ”Truth”. En byrå som helt och hållet ska hålla sig till sanningen.

– I och med de sociala medierna, där kundernas kunder pratar med varandra på ett helt annat sätt än i företagens reklam, tror vi att tiden är mogen för att tvingas bli mer ärlig i sin kommunikation, säger han.

Den nya byrån grundas av Fredrik Jerlov, Per Lestinger, Stellan Löfving och Nick Öfwerman. Än så länge har de inga kunder att presentera, men de har ett startkapital som räcker för att dra igång verksamheten enligt planerna. Förhoppningen är att vara 10 personer vid årsskiftet och bli 20 personer under nästa år.

– Vi rekryterar folk utanför den traditionella byrån. Just nu pratar vi med en författare och en konstnär. Vi vill ha annat än Berghs och Facebook. Hela utgångspunkten är att det inte behövs en femhundraförsta reklambyrå i Göteborg, säger Fredrik Jerlov.

Truth har skrivit ett tre sidor långt manifest som dikterar villkoren för verksamheten. Bland annat skriver de:

”Vi tror att vi blir bortvalda genom att visa våra svagheter. I själva verket är det tvärtom. I en kommersiell värld där nästan alla skryter och skrävlar blir alla lika och ingen trovärdig. Då är det den som vågar visa sin svaga sida som blir intressant. Den som vågar vara uppriktig som differentierar sig. Den som vågar vara sann – som blir älskad”.

– Vi tror att några branscher, till exempel livsmedel, är i stort behov av uppriktighet. Människor har en skepsis mot vad de äter och vad företagen kommunicerar. Sen har vi hela finanssektorn. Allt som är värt att veta står i det finstilta och det försöker de gömma undan, säger Fredrik Jerlov.

Hur ska ni få företag att lyfta fram det som de inte vill tala om?
– Jag tror de kunder som förstår det här kommer söka sig till oss. Jag tror att de redan är övertygade när de kommer. Jag tror det finns en massa reklamköpare som har den här känslan, men som inte har tagit steget.

Du menar att all annan reklam inte talar sanning?
– Ja det gör jag. Och jag tror de allra flesta håller med mig. Det räcker med att öppna en tidning eller titta tv några minuter för att förstå det. Vi vet att det vi ser inte är sant, att det är bara reklam. Vi utgår från att det är osant och därför forsar det förbi oss.

Vad tror du att dina kollegor i reklambranschen kommer säga?
– De som känner mig tycker nog att det är kul andra kommer säga att ”Jerlov har fått hybris igen”. Det är som det ska vara. De jag har pratat med som har varit med länge förstår ganska väl vad det är vi vill göra. Sen kan man säga att det är en naiv idé, och det är den, men man måste försöka. Vi tycker att uppriktighet är kommersieltl i allra högsta grad.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Fredrik Jerlov

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.