Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Uppror mot Youtubes nya reklamfria betaltjänst

Publicerad: 28 Oktober 2015, 07:33

15 000 har skrivit på namninsamling.

Youtube Red har mötts av motstånd, Twitters resultat bättre än väntat och TV4 Play fick trubbel mitt i sportkvällen.


Ämnen i artikeln:

TwitterCP+BTV4 PlayMediacomYoutube

Uppror mot Youtubes nya reklamfria betaltjänst
Youtube Red är en ny tjänst som innebär att tittarna ska kunna slippa reklam och få tillgång till specialtjänster och filmer med utvalda profiler. Målgruppen är främst unga som följer exempelvis Youtube-gamers som Pewdiepie. Tjänsten lanseras i USA i dag, men har redan mött motstånd. 15 000 har redan skrivit på en namninsamling med krav om att tjänsten ska stoppas. Youtubestjärnor som inte valts ut till att göra exklusivt material har uttryckt sin oro över vad som ska hända med dem och deras material. Det skriver Sveriges Radio.

TV4 Play i trubbel mitt i sportkvällen
Play-tjänsten säckade ihop under tisdagskvällen – mitt under EM-kvallandskamp mellan Sverige och Danmark, SHL-matcher och superettan-mötet mellan Syrianska och Östersund. Många frustrerade sporttittare släppte lös kritiken på sociala medier – och personerna bakom TV4 Plays konton fick fullt upp med att krishantera. Många besvikna tittare krävde kompensation från kanalen, skriver Expressen.

Twitters resultat bättre än väntat – men aktien sjönk ...
Twitters resultat i Q3 släpptes i går. Omsättningen landade på 569 miljoner dollar, medan den förväntade omsättningen var 560 miljoner dollar, enligt en prognossammanställning av Bloomberg. Antalet aktiva användare i det tredje kvartalet var 320 miljoner, förväntat var 324 miljoner. Det ledde till att aktien sjönk med 10 procent, skriver nyhetsbyrån Direkt.

... och höjer gränsen för konton att följa
Förr kunde en Twitter-användare inte följa fler än 2000 konton, om personen inte hade tillräckligt många följare själv. Nu höjer mikrobloggen gränsen till 5 000 konton, skriver Engadget.

American Airlines väljer CP+B och Mediacom som globala byråer
I samband med att de nya byråvalen står klara lämnar flygjätten McCann och Sibling TM efter nästan två decennier. CP+B och Mediacom blir globala byråer för American Airlines, som i och med byråvalet vill modernisera sitt varumärke. Det skriver Adage.

Passa dig för ölselfies – kan ge fängelse
Att ta en selfie med en öl i handen och slänga upp den i sociala medier kan få långtgående konsekvenser. I alla fall i Thailand, som skärper lagen och gör det förbjudet att uppmuntra andra att konsumera alkoholhaltiga drycker, skriver Metro.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.