Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Uppsala kommuns reklamupphandling underkänns av förvaltningsrätten

Publicerad: 8 juni 2022, 12:18

En busskur med reklam i Göteborg.

Foto: JCDecaux

Uppsala kommuns reklamupphandling bryter mot avgiftslagens bestämmelser. Det menar förvaltningsrätten i Uppsala, som nu underkänner avtalet.


Ämnen i artikeln:

ReklamUtomhusreklamNyheter

Uppsala kommuns avtal med JCDecaux gick ut i januari i år. När Uppsala kommun och Region Uppsala tillsammans gick in i en upphandling för nya gatumöbler erbjöd man ett så kallat koncessionsavtal, vilket är en typ av skriftligt kontrakt där ersättningen för en tjänst – i detta fall gatumöbler såsom busskurer – utgörs av rätten att nyttja tjänsten. Alltså, ersättningen för att tillhandahålla busskurer i Uppsala skulle vara att få nyttja reklamutrymmet på dessa. 

Förutom detta skulle vinnaren av upphandlingen också betala en årlig avgift till Uppsala kommun, i detta fall minst en miljon kronor. Upphandlingen överklagades till förvaltningsrätten, och i samband med det plockades busskurer och offentliga toaletter i Uppsala bort. Detta på grund av bestämmelsen att ansvaret för väderskydd ska ligga på leverantören av reklamfinansierade gatumöbler.

Nu har Uppsala förvaltningsrätt kommit med en dom. Man menar att den summa som angivits i upphandlingen, minst 1 miljon kronor årligen, inte är skälig och dessutom inte fastställt på förhand, något som krävs enligt avgiftslagen. Domstolen menar också att upphandlingen även i andra avseenden inte genomförts i enlighet med gällande upphandlingslagstiftning.

Till Upphandling24 säger Uppsala kommuns stadsbyggnadsdirektör, Christian Blomberg, att tidigare avtal varit formulerade på 90-talet och därmed har förändringar varit nödvändiga.

– Utifrån den nuvarande situationen kommer vi att analysera om kraven och utvärderingskriterierna i upphandlingen bör utformas annorlunda. Det är fortfarande viktigt att kommunen och i förläggningen skattekollektivet får en rimlig ersättning för den affärsverksamhet som koncessionen innebär, säger han.

Upphandlingen kommer nu att göras om. 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamUtomhusreklamNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.