Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Uppstickare får globalt uppdrag för Philips TV

Publicerad: 2 Maj 2014, 09:37

Femmannabyrån Ahlstrand & Wållgren har jobbat med att försöka vända upp och ned på marknadsföringen av tv-apparater genom att bland annat koppla in konst i reklamen för Philips TV. Nu ges byrån utökat förtroende och får ett globalt uppdrag marknadsföra Philips nya android-apparater. Konceptet kallas ”Lightwaves” och baseras på "Ambilight"-tekniken.


Ämnen i artikeln:

Ahlstrand & WållgrenPhilips TV

Ulf Ahlstrand och Joakim Wållgren lämnade Lowe Brindfors för att starta  Ahlstrand & Wållgren år 2011.

Byrån har jobbat med Philips TV i  Norden sedan starten och bland annat skapat uppmärksammade kampanjer där  man bakar in konst i reklamen.

Byrån får nu ett globalt uppdrag för Philips – idé till färdig film.

Konceptet kallas ”Lightwaves” och handlar om Philips nya android-apparater – ”Philips Ambilight TV Powered by Android”.

Två filmer görs i år, varav den första har premiär i maj.

Upplägget  går ut på att ljussätta spektakulära händelser på samma sätt som  Philips välkända teknik Ambilight lyser upp tv-apparaten.

Här har  byrån kopplat in två av världens främsta surfare, Chippa Wilson och  Damien Hobgood, och produktionsbolaget Sweetgrass, som har specialiserat  sig på att producera action sport-filmer.

– Genom att ljussätta  något så färgneutralt som vatten och något så coolt som surfing, vill vi  visa vilken upplevelse Ambilight kan tillföra. När vi dessutom gör det i  surfvågorna har vi skapat en spektakulär upplevelse helt i stil med  Philips Ambilight TV, säger Joakim Örnstig, nordisk marknadsdirektör på  TP Vision och produktionsansvarig för ”Lightwaves” i en kommentar.

”Lightwaves”  premiärvisas den 4 maj och filmerna kan ses på TP Visions egen  Youtube-kanal, Philips Facebook-sidor i olika länder samt i utvalda  tv-kanaler.

Inspelningen krävde inte bara stryktålig  kamerautrustning, utan även specialtillverkade surfbrädor med inbyggt  LED-ljus, och tog tre veckor.

Man spelade framförallt in på Maldiverna eftersom det råder extra bra surf-förhållanden där samtidigt som vattnet är glasklart.

Sweetgrass-samarbetet fortsätter under 2014 inom action och sport med grundidén att ljussätta spektakulära händelser genom just ”Ambilight Live”

Philips TV i Norden säljs och marknadsförs av TP Vision, vilket är ett bolag som är gemensamägt av Philips och TPV.

Arbetsgrupp:
Philips TV/TP Vision:
Joakim Örnstig, Marketing Director

Ahlstrand & Wållgren Agency:
Joakim Wållgren, Creative Director/Copy
Cristopher Gedda Westrell, ACD, Art Director
Johan Schönfeldt, Art Director
Ulf Ahlstrand, Account Director
Helena Bengstsson, Account Manager
Mark Baughen, Producer (Colony)
Anders Nilsson, PR

Sweetgrass Productions:
Director: Ben Sturgulewski
Executive Producer: Nick Waggoner
Producer: Michael Brown
DOP: Scott Kassenoff

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.