Reklam
USA:s armés ineffektiva kampanjer: ”Miljoner skattedollar slösas bort”
Publicerad: 4 januari 2018, 09:48
Just nu pitchar Omnicom och WPP på US Army-kontot som ligger hos IPG. En internrapport visar att McCanns kampanjer för den amerikanska försvarsmakten har varit påfallande ineffektiva.
Den interna utredningen av den amerikanska försvarsmaktens budget ifrågasätter effektiviteten av de hundratals miljoner som myndigheten årligen investerar i reklam och marknadsföring. Rapporten visar att majoriteten av aktiviteterna inte lever upp till kostnaderna. Det skriver AdWeek.
Utredningen från Army Marketing and Research Group (AMRG) påbörjades under 2016 och är ännu inte färdig. Utredningen kommer att omfatta 4 miljarder i reklaminvesteringar under en tioårsperiod. McCann Worldgroup har haft kontot sedan 2005.
AdWeek har tagit del av en summering av rapporten som visar att endast 3 av 23 marknadsföringsprogram (13 procent) har gett positiva resultat. Rekryteringsprogramen som kostar nära 37 miljoner dollar enskilt "kommer att forsätta under att använda 220 miljoner dollar under 2018-2023 med samma ineffektivitet", heter det i rapporten.