Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

USA:s mest hatade reklamfilm

Publicerad: 4 november 2008, 07:25

I USA rasar bilförsäljningen mer än i Sverige.
Toyotas lösning är krediter med 0 procents ränta.
Och USA:s mest hatade reklamfilm.
Strategin är lyckosam.


I både Advertising Age, Esquire och Adrants har bloggare beskrivit hur de vill slå huvudet trottoaren och köra skruvmejslar i sina öron för att få bort musiken till Toyotas reklam.

Facebookgruppen Stop Playing Toyota's "Saved By Zero" Commercial har hundratals medlemmar.

Reklamfilmen för pickupen Toyota Tundra är en av USAs mest omtalade.

Filmen som upplyser tittarna om de extremt fördelaktiga lånen som bilköparna kan få är usel men det som är värst är att melodislingan från ännu uslare The Fixx version av Saved By Zero återkommer gång på gång.

Och filmen är med i stort sett i varje reklamavbrott i alla idrottsevenemang på amerikansk tv.

Men strategin kan vara framgångsrik, hävdar Teressa Lezzi, redaktör på Creativity. Repetitionen under direktsänd sport är en anledning.

– Vanligtvis vill man inte ha för hög frekvens för att det kan innebära att man irriterar tittarna. Men jag tror att en löjligt hög frekvens har blivit en mediestrategi – speciellt för lågbudgetreklam som den här.

Trots att attityden är negativ så har Saved By Zero blivit ett kulturellt fenomen.

– Det är vad kreatörer eftersträvar. Om Saved By Zero får folk att vilja köra in gafflar i ögonen – så är det ett lågt pris att betala.

Se filmen nedan:

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.