Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Utan familjen tappar Telia

Publicerad: 3 september 2010, 12:55

Valet att skrota Telia-familjen verkar inte falla svenskarna i smaken. Nepasiffror visar en kraftig minskning av de som föredrar Telia framför konkurrenterna. Chefen för TeliaSoneras svenska mobilverksamhet, Erik Hallberg, tycker ändå att det är för tidigt att dra några slutsatser.


Ämnen i artikeln:

TeliaDDB

truefalse

Sedan Telia bytte byrå och pensionerade Teliafamiljen har andelen som väljer Telia framför konkurrenterna minskat kraftigt.

Mellan första och andra kvartalet år 2010 minskade andelen personer som väljer Telia framför Tele2, 3 och Telenor med tio procentenheter, visar Nepasiffror som Resumé publicerade i förra veckan. Därmed står Telia för den största minskningen av samtliga större operatörer.

Raset kommer i direkt anslutning till att Telia har valt att skrota Teliafamiljen till förmån för DDB och konceptet ”I dina händer”. Men Erik Hallberg ser ingen anledning att dra i nödbromsen:
– Våra undersökningar har inte visat på liknande ras. Det är naturligt att det tar tid in­nan ett nytt koncept är in­arbetat. Ytterst handlar det om att våga ta steget, säger han.

Erik Hallberg hävdar också att det har varit full fart på försäljningen i Telias butiker och att man måste väga samman alla faktorer innan man kan tala om en negativ trend:
– Att byta är alltid ett stort steg oavsett var, när och hur man gör det. Vi har bara börjat vår resa, säger Erik Hallberg.

Hur ser du på att ni har tappat hela tio procentenheter från ett kvartal till ett annat?
– Vi får titta närmare på undersökningen, men vid en första anblick kan man konstatera att statistiken svänger för alla operatörer.

Jo, men ingen av operatörerna har lika stort ras som ni har haft. Och då räknar jag även in förra året.
– Vi får väl se hur resultatet utvecklar sig framöver.

Erik Hallberg konstaterar dock att Telia inte har haft lika mycket uppmärksamhet i medierna på sistone, så kallad share-of-voice, men så länge det inte har påverkat försäljningen ser han ingen anledning till oro.

Den första stora kampanjen ihop med DDB kom i mars/april. Därefter har det blivit ytterligare inslag under våren/sommaren:
– Det är klart att man får olika typer av respons och igenkänningseffekt. Men det betyder inte att det ena konceptet är bra och det andra dåligt. Och du kan lita på att vi mäter i alla dimensioner du kan drömma om, säger Erik Hallberg.

Konceptet ”I dina händer” syftar till att visa att Telia är en helhetsleverantör där ­mobilen spelar en viktig roll för att skapa nya upplevelser:
– Ett klockrent exempel är att man i dag kan ha en ­iPhoneapplikation kopplad till tv:n, säger Erik Hallberg.

När nästa ”I dina händer”-film kommer vill han inte avslöja. DDB:s cd Andreas Dahlqvist vill inte kommentera siffrorna, utan hänvisar av policyskäl till Telia:
– När det gäller Telia måste allt gå via dem, säger han.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TeliaDDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.