Reklam
Utländsk succé för Coops ekoexperiment
Publicerad: 3 juli 2015, 11:31
Coops viralfilm "Ekoeffekten" av Forsman & Bodenfors har fått stor spridning. Särskilt utanför Sveriges gränser.
FT
Fredrik Thambert
I våras släppte Coop filmen "Ekoeffekten" där familjen Palmberg får testa på att enbart äta ekologiskt under två veckor. Den svenska filmen har i skrivande stund drygt 400 000 visningar på Youtube. Men den engelska versionen har setts av drygt tio gånger fler.
– Vi beslöt att översätta filmen till flera språk när det visade sig att det fanns ett internationellt intresse för filmen och för denna globala fråga, säger Björn Larsson, marknadsdirektör på Coop, i en kommentar.
Enligt kedjans egna beräkningar har totalt 20 miljoner människor sett Ekoeffekten i 229 länder, medräknat all mediebevakning som den fått.
– Filmen gjordes ju för våra kunder i Sverige. Men om den kan bidra till att främja ekologiskt jordbruk ute i världen så vore det bra både för miljön och för våra kunder, som vill äta mer ekologiskt, säger Björn Larsson.