Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Utomhus driver upp medieköpen

Publicerad: 13 November 2018, 08:28

Medieinvesteringarna, förmedlade via landets mediebyråer ökade med fyra procent till 1,8 miljarder kronor i oktober, vilket är den högsta noteringen för i år. Den stora vinnaren var utomhus med en tillväxt på 20 procent. Det visar Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges MediebyråerMedievalReklam

Flertalet mediekategorier ökade under oktober. Utöver utomus ökar kategorierna radio, online video, TV, sök och online display uppvisade positiv tillväxt under månaden.

– Medieinvesteringarna fortsätter att gå på högvarv och under oktober ökade investeringarna med hela 4 procent. De flesta mediekategorier gynnas av en fortsatt hög annonskonjunktur. Några tecken på vikande eller avsvalnande konjunktur för kommunikations- och konsumtionsdrivna företag på den svenska marknaden syns inte. Den absolut största ökningen under oktober stod utomhus/trafikreklam för – vilket kan ses som ett tecken på annonsörernas behov av varumärkesskapande annonsering. Radio fortsätter att växa och en del av förklaringen kan vara ökad räckvidd för den kommersiella radion i och med de nya tillstånden, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Den mediekategori som hade den största tillbakagången i oktober var bio, som backade med 25 procent. Tappade gjorde också kategorierna dagspress kväll, populärpress, DR/Annonsblad, dagspress storstad, fackpress, sociala medier och dagspress landsort uppvisade negativ tillväxt under oktober. Hittills i år, står populärpress för den största tillbakagången med en ackumelerad negativ tillväxt om 17,6 procent.

– Print fortsätter visserligen att tappa, dock inte lika dramatiskt som vissa tidigare månader. Några printtitlar, med starka varumärken, verkar ha börjat landa i en stabilare annonsaffär - så pass att kategorin enstaka månader ökar, avslutar Staffan Slörner i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.