Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 13 November 2018, 08:28
Medieinvesteringarna, förmedlade via landets mediebyråer ökade med fyra procent till 1,8 miljarder kronor i oktober, vilket är den högsta noteringen för i år. Den stora vinnaren var utomhus med en tillväxt på 20 procent. Det visar Mediebyråbarometern.
Flertalet mediekategorier ökade under oktober. Utöver utomus ökar kategorierna radio, online video, TV, sök och online display uppvisade positiv tillväxt under månaden.
– Medieinvesteringarna fortsätter att gå på högvarv och under oktober ökade investeringarna med hela 4 procent. De flesta mediekategorier gynnas av en fortsatt hög annonskonjunktur. Några tecken på vikande eller avsvalnande konjunktur för kommunikations- och konsumtionsdrivna företag på den svenska marknaden syns inte. Den absolut största ökningen under oktober stod utomhus/trafikreklam för – vilket kan ses som ett tecken på annonsörernas behov av varumärkesskapande annonsering. Radio fortsätter att växa och en del av förklaringen kan vara ökad räckvidd för den kommersiella radion i och med de nya tillstånden, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.
Den mediekategori som hade den största tillbakagången i oktober var bio, som backade med 25 procent. Tappade gjorde också kategorierna dagspress kväll, populärpress, DR/Annonsblad, dagspress storstad, fackpress, sociala medier och dagspress landsort uppvisade negativ tillväxt under oktober. Hittills i år, står populärpress för den största tillbakagången med en ackumelerad negativ tillväxt om 17,6 procent.
– Print fortsätter visserligen att tappa, dock inte lika dramatiskt som vissa tidigare månader. Några printtitlar, med starka varumärken, verkar ha börjat landa i en stabilare annonsaffär - så pass att kategorin enstaka månader ökar, avslutar Staffan Slörner i en kommentar.