Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Utomordentligt dåligt förslag"

Publicerad: 2 December 2010, 15:39

Alla Cigarettpaket ska se likadana ut. De får endast innehålla en varningstext och namnet på varumärket. Det är en av delarna i ett nytt förslag som behandlas inom EU. Men branschen är kritisk. – Vi tycker att det här är ett utomordentligt dåligt förslag, säger Karl Lallerstedt, informationsdirektör på cigarettleverantören JTI Sweden.


Cigarettpaketen – ett minne blott? Foto: Colourbox.

EU föreslår nu ett totalförbud av marknadsföring på cigarettpaketen.

Förslaget tvingar bland annat tillverkarna att rensa paketen från varumärken och design. Endast produktnamn och varningstext ska bli tillåtna på boxarna som ska se likadana ut – oavsett märke. Det här kallas för ”plain packaging” och håller redan på att bli verklighet i Australien, om än med vissa komplikationer.

Men de nya reglerna väcker inte helt oväntat starka reaktioner i tobaksbranschen.

– Vi tycker att det här är ett utomordentligt dåligt förslag. Cigarettpaketen är den värdefullaste varan vi har. Att ta bort våra varumärken tycker vi är en helt oproportionerlig bestraffning, säger Karl Lallerstedt.

Han menar att effekterna skulle bli två:

Dels skulle piratkopiering och smuggling underlättas och därmed öka dramatiskt, eftersom paketen skulle se likadana ut.

Och dels skulle konkurrensen till största delen då handla om priset, eftersom paketen blir svåra att skilja från varandra. Enligt Karl Lallerstedt skulle ett priskrig uppstå på marknaden.

– Folkhälsomässigt är det såklart inte positivt om det blir så, säger han.

Men bland de som stödjer det nya förslaget är tonen en helt annan.

– Det är självklart att tobaksbranschen har den synen. Det begränsar dem att kränga sina produkter. Men om man drar åt svångremmen minskar den totala konsumtionen, även om det kan få bieffekter genom illegal handel, säger Fredrik Söderheim, avgående generalsekreterare på A non smoking generation.

Hos JTI Sweden menar man att de åtgärder som redan nu finns på marknaden är bra, och de hårdare reglerna för de som säljer cigaretter till minderåriga har en bättre effekt än EU-förslaget.

– Det finns andra sätt att minska tobakskonsumtionen bland de unga. Det här är mer ett sätt att slå mot industrin än att komma med ett förslag som fungerar i praktiken, säger Karl Lallerstedt.

A non smoking generation tycker däremot att ”plain packaging” är ett steg i rätt rikting när det gäller att minska rökningen bland minderåriga.

– Alla former av regler som ytterligare begränsar tobaken från barn och ungdomar är steg i rätt riktning, säger Fredrik Söderheim.

Men det även om de förslagna reglerna träder i kraft finns det fortfarande en del hinder. Ett av dem är lagarna kring upphovsrätt i Sverige som enligt tobaksbranschen skulle vara svåra att kombinera med ”plain packaging”.

– Regeringen anser att det här är grundlagsmässigt problematiskt och det håller vi med om. Ifall syftet är att minska ungdomars brukar av tobak finns det andra sätt, säger Karl Lallerstedt.

Tobaksbranschen och de andra motståndarna har fram tills den 15 december på sig att yttra sina ståndpunkter till EU. I februari väntas ett beslut i frågan, men även om de nya reglerna skulle gå igenom kan det dröja flera år innan de träder i kraft.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.