Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Utredare vill förbjuda sexistisk reklam

Publicerad: 14 Januari 2008, 14:18

I morgon lägger enmansutredaren Eva-Maria Svensson, juridikprofessor vid Göteborg universitet, fram sin utredning om könsdiskriminerande reklam. Resume.se kan avslöja att Svensson vill att Sverige inför lagstiftning.


Club B.I.A.T.C.H – en av många annonser som fällts av Etiska rådet på sistone.

Enligt en initierad källa kommer Svensson att föreslå att Sverige inför lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam. Därmed skulle Sverige följa efter de övriga nordiska länderna.

– Problemet med könsdiskriminerande reklam har setts som ett allvarligt problem sedan början av 70-talet, säger Eva-Maria Svensson, men hänvisar i övrigt till tisdagens presskonferens.

På Sveriges Annonsörsförening är man kritisk till förslaget.

– En lagstiftning vore ett allvarligt ingrepp i yttrandefriheten, säger vd Anders Eriksson.

Om det skulle bli en lag skulle förmodligen Konsumentverket eller Jämo få till uppgift att övervaka att lagen efterlevs.

 Utredningen tillsattes i september 2006 av dåvarande jämställdhetsministern Jens Orback. Utredningen överlämnas i morgon till jämställdhetsminister Nyamko Sabuni.

Bernt Hermele

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.