Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

V&B:s byråchef: "Ett av våra största projekt någonsin"

Publicerad: 28 Augusti 2013, 09:44

Magnus Valentin, vd Valentin & Byhr (t.v), Magnus Rösman, strategisk projektledare och Martin Ahlgren, byråchef

Foto: Pressbild.

Under närmare ett år har Göteborgsbyrån Valentin & Byhr i hemlighet arbetat med japanska UD Trucks, tidigare Nissan Diesel, med uppdraget att lansera den nya lastbilsserien Quester på ett flertal marknader i Asien-Stilla Havs-regionen. Uppdraget är ett av byråns största enskilda projekt under dess 25-åriga historia. – Det är klart att vi haft många stora kunder och uppdrag under åren, men i fråga om omfattning och komplexitet är det definitivt ett av våra största enskilda projekt, säger Martin Ahlgren, byråchef på Valentin & Byhr.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrMartin AhlgrenMagnus Rösman

Igår stod det klart att UD Trucks, som ägs av Volvo Group, lanserar en  ny serie tunga lastbilar - Quester.

Resumé kan nu berätta att den  svenska Göteborgsbaserade byrån Valentin & Byhr ligger bakom  kommunikationen. Projektet har pågått under ett helt år.

Valentin  & Byhr arbetar sedan tidigare med en rad internationella uppdrag där  Volvo Bussar, SCA Tork, Husqvarna och Bauer är några exempel. Nu kan  man alltså lägga till jättekunden UD Trucks till den listan.
–  Uppdraget för UD Trucks är ett bra exempel på den typ av internationella  projekt som vi har rustat oss för, säger Magnus Rösman, som är  strategisk projektledare på Valentin & Byhr och ytterst ansvarig för  UD Trucks-uppdraget.

Allt började med att Valentin & Byhr  bjöds in till pitch för ganska exakt ett år sedan där uppdraget var att  komma med en lanseringsstrategi för en ny produktlinje.
– Det  handlade bland annat om konceptualisering och hur man får ut lastbilen  på många marknader i Asien-Stilla Havs-regionen. Så det krävdes ett  skalbart projekt som kan fungera på marknader med olika behov, säger  Martin Ahlgren.

Han känner inte till vilka andra byråer som deltog i  pitchen och vill inte gå in på vad UD Trucks-uppdraget inbringar till  byrån i reda pengar. Han vill heller inte tala så mycket om valet av  produktens namn, produktionen som sådan eller olika strategier.
– Det  är inte vår sak att kommentera. Vi kan bara konstatera att Quester är  en ny produktlinje och att lanseringen skedde i Bangkok igår, säger  Martin Ahlgren.

Valentin & Byhr är en fullservicebyrå,  vilket innebär att man också tog på sig uppdraget att hantera det  storskaliga lanseringseventet i Bangkok som spänner över en vecka. Men  det är bara en del av projektet.
– Quester-projektet omfattar  samtliga delar av Valentin & Byhrs verksamhet med alltifrån  varumärkes- och kommunikationsstrategi till framtagning av kreativa  koncept till produktion av film, foto, print, webb, digital  upplevelsedesign, pr, event och point of sales, säger Magnus Rösman.
– Projektets omfattning och komplexitet har vi lyckats hantera tack vare  ett mycket gott och nära samarbete med våra beställare i Tokyo.

Marknadskommunikationen för Questern betecknar Rösman som informativ och tekniskt relevant, men också som emotionell och lekfull.
–  Kommunikation måste engagera. Det är lika sant för B2B som för B2C.  Vårt uppdrag är att hjälpa vår kund att sälja lastbilar. Det innebär att  vi måste engagera slutkunden men också i lika stor utsträckning  inspirera återförsäljarledet.

Budskapet har framförallt gått ut  på att visa produktens hållbarhet, effektivitet och ekonomi. Här har man  dragit paralleller mellan en långdistanslöpare och Quester för att visa  att det är en produkt som verkligen håller ”The Extra Mile”.
– UD  står för Ultimate Dependability. Det viktigaste för en lastbilsköpare är  att produkten verkligen fungerar, att den är i drift, säger Magnus  Rösman. Det handlar dels om kvalitet i produkten men också om kvalitet i  eftermarknad, service och support.

Nu har introduktionen av den nya lastbilsserien skett. Vad händer med ert uppdrag framöver?
–  Den globala avtäckningen gjordes i går. Nu skall vi slutföra detta  lanseringsevent och sedan skall kampanjerna rullas ut på de lokala  marknaderna och sälja lastbilar, säger Magnus Rösman.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.