Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Vad är en riktig man?

Publicerad: 20 September 2017, 08:19

Johan Ryno i Färjestad är en av de spelare som deltar i kampanjen "En riktig man"

Foto: Faksimil.

Den snäva bilden om vad en man ska vara kan få allvarliga konsekvenser. Den kommande säsongen kommer Region Värmland och Färjestad BK jobba för att bredda den snäva bilden och få matchpubliken att våga öppna upp.


Ämnen i artikeln:

BulldozerReklam

Vi män ska vara tuffa, ta hand om oss själva och vara handlingskraftiga. Vi män är våldsamma, dricker mer, utbildar oss mindre och begår i större utsträckning självmord. I Värmland är självmord den vanligaste dödsorsaken bland unga män.

I en ny kampanj, "En riktig man", har Region Värmland teamat ihop sig med hockeylaget Färjestad BK för att utmana den snäva och skadliga bild som råder kring manlighet.

Kampanjen har en tydlig målgrupp – män som går på Färjestad BK:s hemmamatcher.

Under hela den kommande säsongen ska kampanjen prägla Färjestad BKs hemmaarena Löfbergs Arena i Karlstad med dess budskap. Utöver annonsering på Löfbergs Arena kommer kampanjen även synas i print och via hemsidan enriktigman.se. I kampanjen uppmanar Färjestadsspelarna andra män att våga öppna upp och bryta de rådande normerna.

– Det är siffror som gör att man hajar till och funderar på om det finns någon i närheten som mår dåligt. Förhoppningsvis kan vi genom den här kampanjen få folk att förstå att det faktiskt pågår runt omkring oss, säger Färjestads lagkapten Alexander Johansson.

Kampanjen är framtagen av kommunikationsbyrån Bulldozer.

– Det här ämnet ligger oss väldigt varmt om hjärtat. Vi har verkligen jobbat hårt för att hitta rätt ton för målgruppen, med en dramaturgi som rör sig från humor till allvar. Nu hoppas vi att alla män vill vara med och sprida budskapet, säger Janne Svensson, projektledare på Bulldozer.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

BulldozerReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.