Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Vad gör de digitala varumärkena meningsfulla?

Publicerad: 4 Oktober 2018, 09:04

Johan Ekelin, Jessica af Sandeberg och Martin Deinoff på Lynxeye.

Tjänsterna dominerar när svenskarna rankar de mest syftesdrivna digitala varumärkena. Men vad gör egentligen det relativt anonyma varumärket Swish till vinnare?


Ämnen i artikeln:

FacebookSwishReklamLynxEye

Varje år undersöker strategikonsultbolaget Lynxeye undersökningen Purposeful Brands. Redan tidigare i år presenterades den totala vinnaren, IKEA, under en heldagskonferens anordnad i samarbete med Resumé och Veckans Affärer.

I dag presenterar de en liknande studie, men med fokus på digitala företag och varumärken. 1500 respondenter i åldrarna 18-65 har fått svara på frågor som vilket varumärke de anser är tankeledare inom sitt segment, vilka varumärken de anser vill åstadkomma något för framtiden och vilka varumärken som har värderingar som de tror på.

För andra året i rad toppas den digitala kategorin av betalningstjänsten Swish, vars kommunikationsstrategi Resumé Insikt tittade närmre på förra året. Swish har i mångt och mycket låtit användarna och tjänsten stå för själva spridningen, snarare än att förlita sig på köpta marknadsföringskanaler.

– Det är intressant att se att Swish behåller och till och med stärker sin position som Sveriges mest syftesdrivna varumärke gentemot företag som Spotify och Google. En anledning till att de kunnat bygga en stark position snabbt kan vara att de erbjuder en lösning på ett verkligt problem i människors vardag: smidiga och enkla transaktioner. Det här visar att företag som erbjuder kreativa och kvalitativa lösningar på verkliga vardagsproblem snabbt kan bli meningsfulla för såväl konsumenter som företag,
säger Martin Deinoff, vd för Lynxeye Labs.

Tittar man på topp tio tillhandahåller nio av varumärkena vad som kan kallas för en digital tjänst. Bakom Swish finns i fallande ordning BankID, Spotify, Google, SVT Nyheter, Wikipedia, SVT Play, Twitch, Netflix och Avanza.

Just tjänste- och produktdesign är någonting som blivit allt viktigare i en digital värld där mer traditionell kommunikation inte har samma förmåga att påverka varumärkespreferens. Den senaste tiden har flera stora byrånätverk genom förvärv utökat sin kompetens inom området. Enligt Jessica af Sandeberg, ansvarig för Lynxeyes studie, räcker det dock inte med en bra tjänst som löser ett problem för att konsumenterna ska anse att man fyller ett samhällsmässigt syfte.

– Rent generellt har vi sett en trend under många år från push till pull. Varumärkesbyggande idag handlar inte bara om vad man kommunicerar utan vilken helhetsupplevelse man levererar från produkt, tjänst, kommunikation till hela kundmötet och upplevelsen tvärs alla kontaktytor med kunden. Att samlas bakom ett högre syfte och ha detta som utgångspunkt för den kundupplevelse man vill leverera är inte bara en bra utgångspunkt för en sammanhängande upplevelse och engagerade anställda, men också ett bra verktyg för att tackla en allt mer föränderlig marknad, berättar hon.

Flera av varumärkena på topplistan är relativt nystarade företag, hur ser du på deras chans att få den typ av staying power som exempelvis IKEA?

– Anledningen till varför IKEA lyckats så väl är att de paketerar sin relativt komplexa modell på ett enkelt sätt, erbjuder högt kundvärde samt är också duktiga på att visa på hur de bidrar till samhället. Att enklare och renodlade tjänster som Swish toppar listan kan visa på styrkan i att vara tydlig i vilken skillnad man gör i människors liv. Om dessa varumärken kommer bli långvariga beror nog mycket på vad man gör med varumärket och tjänsten framåt, lämnar man det öppet för någon att komma med en bättre tjänst eller utnyttjar man den varumärkestillgång man har för att bli en plattform för något mer, säger Jessica af Sandeberg.

Ett av de varumärken som sjunkit mest i jämförelse med förra året är Facebook. Bolaget har i år gått igenom flera stora skandaler kopplat till personlig integritet, där Cambridge Analytica-affären är den absolut största.

– Facebook har gått ifrån att vara en tjänst som lockar många användare och skapar nya användningsmönster till en tjänst som man ställer helt andra krav på. Att Facebook inte lyckas skapa tillräcklig förändring, i kombination med skandaler och mediestormar, är nog det som gör att de tappar mest placeringar. Detta är något vi ser i studien där de främst ses som mindre ansvarstagande men även tappar i trovärdighet och inte ses som lika innovativa och visionära. Inför framtiden kommer det att bli intressant att se hur Facebooks satsningar på framtida teknik och användande. som exempelvis VR, kommer att ha en effekt, säger Martin Deinoff.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookSwishReklamLynxEye

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.