Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Vad skulle hända om vi inte hade rent vatten?"

Publicerad: 14 mars 2011, 07:12

I nästa vecka går VVS-företagarna ut i en stor landsomfattande kampanj. Kampanjens syfte är att lyfta fram VVS företagen som skapar en renare miljö, bättre ekonomi och högre komfort för medborgare i Sverige.


Sedan i höstas har reklambyrån Röjning arbetat med uppdraget att ta fram en ny kommunikation för VVS-företegan, en organisation med sammanlagt 1400 företag.

I nästa vecka rullar kampanjen ut i utomhusenheter som kommer att kompletteras med annonsering samt direktutskick.

– En viktig del i kampanjen är att lyfta upp VVS-frågor med fokus på rent vatten och energibesparing på agendan, säger Göran Broberg, cd på Röjning som är byrån bakom kampanjen.

– Ofta är fokus på svartbyggen, momsfrågor etcetera, här vill vi flytta debatten till en annan sorts frågor som man driver, och man företräder också ett viktigt ämne som berör hela Sverige, men som man ofta inte tänker på, nämligen vad som skulle hända om vi inte hade rent vatten?

Ett exempel på denna typ av fråga är miljonprogrammet, säger Göran Broberg.

– Hela miljonprogrammet är idag i ett stort behov av renovering, och ju längre man skjuter på renoveringen, desto större skada.

En annan fråga man tar upp i kampanjen är vattenbesparing som exemplifieras genom att påvisa att tre energibesparande kranar sparar lika mycket koldioxid som en miljöbil per år.

– Vi ville hitta ett sätt att inte fokusera på produkt eller detalj, utan lyfta frågan, och visa på att små förändringar ger stora effekter.

I höst väntar del två i kampanjen.

Fakta

Arbetsgrupp

Kund Pär Bönnestig VVS Företagen

Röjning

CD Göran Broberg

AD Joakim Hinders

Copy Charlotte Wik, Krister Maxe, Georg Sivert

Planner Georg Sivert

Projekt Ledning Markus Ölmefors

Fotograf Dawid, Björn Dawidsson/Söderberg agentur

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.