Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”#$!*@# vad smart”

Publicerad: 17 April 2012, 15:35

Bild ur kampanjen.

Juryn tokhyllar vinnaren i direkt-kategorin: Comviq med byrån F&B och kampanjen "Single single release". Prisas gör också DDB Stockholm och Sturm&Drang.


Ämnen i artikeln:

Guldägget 2012

Forsman & Bodenfors uppdrag var att marknadsföra Comviqs "ringback tones". Alltså tjänsten där du kan byta ut de vanliga ringsignalerna mot en låt som hörs när någon ringer dig. Lösningen var genialisk.

Veronica Maggio släppte sin singel "Välkommen in" exklusivt som ringsignal under två veckors tid. Målgruppen fick ringa till ett särskilt telefonnummer för att höra låten i luren. Detta marknadsfördes med hjälp av DR till opinionsbildare och journalister och resultatet blev att den "sålde guld" i antal uppringningar på två veckor. Dessutom var det av de som ringde in som faktiskt började använda den nya tjänsten.

"Smart" var utan tvekan det vanligaste ordet i juryrummet när det här bidraget diskuterades. Ordet "enkelt" var det näst vanligaste och på delad tredje plats kom ett par svordomar som användes för att förstärka orden "smart" och "enkelt". För att demonstrera och sälja en tjänst förvandlar arbetsgruppen tjänsten till en direktmarknadsföringskanal genom att lansera något som ingen hört förut på ett telefonnummer ingen svarar. #$!*@# vad smart. Så $#!*@* enkelt" Sa en enig jury.

Silverägg i direkt går till:

"En vanlig dag" av Sturm & Drang för Majblommans Riksförbund.

"Inte för alla" av DDB Stockholm för Bonniers Konsthall.

Juryn består av:
Filip Nilsson, kreativ chef Forsman & Bodenfors (kategoriordförande)

Lina Elfstrand, ad Le Bureau

Håkan Engler, planner TBWA

Martin Lundgren, copywriter DDB Stockholm

Hanna Belander, copywriter Storåkers McCann

Patrik Larsson, kreatör, regissör och grundare Flickorna Larsson

Per Cromwell, kreatör och grundare Studio Total

Björn Eklind, grundare och ad Sturm & Drang

Hans Bylund, cd Berntzon Bylund

Mimmi Andersson, ad GOSS

Joakim Labraaten, copywriter Åkestam Holst

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Guldägget 2012

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.