Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Vademecum i nytt designsamarbete

Publicerad: 15 april 2008, 13:46

2007 prövade Vademecum att ge ut en serie med tre designade tandkrämstuber. Satsningen blev en succé. Nu tar företaget idén ytterligare ett steg och inleder ett samarbete med formgivaren Karin Mannerstål.


Karin Mannerståls design.

Karin Mannerstål blev känd för den breda allmänheten genom sin medverkan i bland annat TV4:s Äntligen Hemma och barnprogrammet Klister i SVT. Nu tar hon sig an designen på Vademecums tandkrämstuber.

Liksom deras tidigare designade tuber, som släpptes i butik i september, kommer de nya bara att ges ut under en kortare period och under namnet ”Vademecum Limited Edition 2008”. Mannerstål står bakom formgivningen av tandkrämsförpackningen och sedan har Vademecum tagit fram tuben i tre olika färger: rosa, limegrön och svart. Målet är att tilltala designintresserade konsumenter som tänker på inredning in i minsta detalj och att göra tandkrämstuben till en produkt som inte göms undan i badrumsskåpet.

– Den tidigare satsningen blev en enorm succé. Vi ökade vår marknadsandel mer än någonsin tidigare och väldigt många tidningar och bloggar skrev om tuberna, säger Anette Alexandersson, marknadschef på Hardford.

Vademecum Limited Edition 2007.

Trodde ni att det skulle gå så bra?
– Nej, det gick klart över förväntan. Allt från Damernas Värld till kvällstidningarna skrev om produkten. Det var det mest lyckade satsning som vi genomfört hittills, säger Anette Alexandersson.

Vademecum ges ut av koncernen Hardford som även har varumärkena Ldb, Naturelle, Jane Hellen och Salubrin.

Tandkrämstuberna som gavs ut 2007 designades inhouse av Anders Svensson, som då jobbade på Hardford. Nu valde Vademecum en formgivare utifrån.
Totalt kommer Hardford att släppa 15 000 tandkrämstuber av vardera färg.

Den Malmöbaserade reklambyrån Casablanca Reklam har tagit fram allt material kring lanseringen. De var även inblandade i lanseringen av den tidigare designsatsningen.
Hardford samarbetar även med Vår PR-byrå.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.