Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Vakna med McDonalds

Publicerad: 25 Januari 2008, 11:27

Nästa torsdag lanserar McDonalds konceptet ”vakna”. – Idén bygger på att kaffe väcker en ur både drömmar och dagdrömmar, säger Lotta Westerberg, projektledare på DDB.


Kampanjen kommer till en början att gå från den 31 januari till den 27 februari. McDonalds har dock långsiktiga planer för konceptet ”vakna med McDonalds” och redan nu håller reklambyrån DDB på att spela in ytterligare tre filmer som kommer att släppas senare i år.

– Vi ville hitta en gemensam plattform för kaffe och frukost och då landade vi i det här konceptet. Vi vill att folk ska vakna och tänka på var de äter sin frukost och dricker sitt kaffe. Konceptet bygger på drömmar och landar i att McDonalds är räddaren ur drömtillståndet oavsett om det är drömmar eller dagdrömmar man vill vakna ur, säger Carolina Wendels, projektledare på McDonalds.

Reklamfilmerna, tre till en början, kommer primärt att visas på TV4. Detta backas även upp av radiospotar, annonser samt webb.

Det är ganska annorlunda filmer. Hur sålde byrån in idén?
– Upplägget och innebörden sticker ut och landar rakt i det vi vill kommunicera. Det kändes som ett klockrent koncept när byrån presenterade det. Konceptet är tydligt, bra och annorlunda, säger Carolina Wendels. Hon tillägger. Jag skulle vilja påstå att det här är det mest annorlunda som vi gjort.

Målgruppen är alla som dricker kaffe  utanför hemmet . Fokus ligger på dem som besöker snabbmatskedjan under vardagar.

Drömmarna i filmerna bygger på drömmar som Fredrik Simonsson och Magnus Jakobsson på DDB haft.
– Vi ville att det skulle vara upp till betraktaren vad det är för sorts drömmar, det vill säga om det är vanliga drömmar eller dagdrömmar. Det blir ofta knasiga berättelser när man ska återge en dröm och vi låter i de här filmerna fantasin spela fritt, säger Lotta Westerberg, projektledare på DDB.

I radiospotarna är det en person som berättar sin dröm för en annan.
– Vi gör dessutom lite parodi på hela försäljningsgrejen i slutet av radiospotarna, säger Lotta Westerberg.

Kampanjen är planerad att följas upp i två omgångar senare under året.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.