Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Våldet är omotiverat"

Publicerad: 20 januari 2010, 08:29

Burger Kings fälls av Reklamombudsmannen.
I reklamfilmen skallar en äldre kock en yngre kollega.
Våldet är omotiverat, överdrivet och stötande, anser RO.


Ämnen i artikeln:

Burger KingTeliaReklamombudsmannen

I filmen har den yngre kocken inte lagat mat själv utan köpt den från Burger King – då skallas han av den äldre kocken.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd menar att reklamen ger intryck av att överse med våld.

”Tre personer reagerade mot reklamen och nu har Reklamombudsmannens opinionsnämnd gett dem rätt. Nämnden fann att våldet i filmen framstår som både omotiverat och överdrivet och därtill stötande. Även om avsikten varit humoristisk presenteras våldet på ett överseende sätt som kan ge en genomsnittskonsument intrycket att det är acceptabelt”, menar opinionsnämnden.

Även Telia fälls, för vilseledande reklam. Bolaget skrev i en reklambroschyr att hela familjen kan ringa och sms:a fritt för 99 kronor i månaden. Vad som inte framgick var att familjen bara får bestå av tre personer.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.