Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

”Väldigt många som inte känner sig representerade”

Publicerad: 27 April 2015, 09:28

Tre bilder från fotoutsällningen i Hötorgets tunnelbana

I dag började årets normkritiska Guldäggskampanj "Vem får synas i svensk reklam?" som sätter fokus på representation. Fotoutställningen på Hötorgets tunnelbanestation och annonserna visar upp människor som vi oftast inte brukar se i reklam. – Man måste bereda plats för flera, säger Komms vd Jessica Bjurström till Resumé.


Ämnen i artikeln:

VolontaireGuldägget 2015GuldäggetKOMMJessica Bjurström

Årets Guldäggskampanj sätter fokus på normer, mångfald och rätten att få synas fast man inte är som alla andra. Annonser och reklamfilmer ska återspegla vad som är normalt. Fotouställningen "Vem får synas i svensk reklam?" ifrågasätter hur en normal kropp ser ut, vad som är normal sexualitet är och vilka personer en normal familj består av.  

Komm och reklambyrån Volontaire gick för en tid sedan ut på Facebook med en förfrågan om människor som ville medverka i som modeller i fotoutställningen. Intresset var enormt berättar Komms vd Jessica Bjurström.

Utställningen på Hötorgets tunnelbanestation i Stockholm gick av stapeln 9.15 i morse och efteråt fick allmänheten ställa frågor till de medverkande. Enligt Jessica Bjurström har reaktionerna varit övervägande positiva.  

– Man har pratat väldigt mycket om transparens och vad som är relevant reklam. Samtidigt är det väldigt många som inte känner sig representerade. Då tyckte vi på Komm att det var hög tid att fånga upp frågan och skapa en diskussion. Reklambyråerna gör väldigt mycket kommunikation under året. Då kan det vara skönt att få den här typen av inspiration för att ta det vidare.  

ICA-Jerry är ett positivt exempel på en förebild. Från organisationen För barn och unga med utvecklingsstörning (FUB) har man framhållit att reklamen med honom betyder väldigt mycket.

Normkritisk reklam har kommit upp på agendan de senaste åren. Hur långt anser du att man kommit i utvecklingen om man ser till den reklam som produceras?
– Det ser mycket bättre ut, samtidigt är det en bra bit kvar. Mångfald betyder så mycket mer än etnicitet. Det handlar om att utmana normer på flera sätt och visa upp det som står utanför normen.

På onsdag, innan Guldägget, ska Komm visa utställningen för vår barn- äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér med efterföljande diskussion. Ambitionen är att detta ska bli början på ett fortsatt samtal om representationen i svensk reklam.

– Bristen på bred representation kan liknas vid att du ersätter 200 reklambudskap med speglar och några får inte spegla sig. Man måste bereda plats för flera. En svart tjej som medverkade som modell i utställningen berättade att det var först när hon som 25-åring såg en Disneyfilm med en svart prinsessa som hon verkligen förstod att hon det kunde vara så. Folk behöver kunna känna igen sig.

– Jag kan se att det finns försäljningsargument för att skildra ideal, men det ena utesluter inte det andra. Varför skulle inte mångfald kunna finnas med i den bilden. Jag tror att många är rädda för att det ska bli en politisering, men tittar man på ICA-Jerry så är det inte så. Vi är på väg, men det är en bit kvar.   

Kampanjen syns även i GP, Sydsvenskan, DN och i Cap&Design som helsidor. Projektet pågår under hela veckan och utställningen kan följas på Instagram.

Fotografen som tagit bilderna till utställningen är Emilia Bergmark-Jiménez.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev