Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Väldigt olika kulturer”

Publicerad: 9 Maj 2014, 07:57

Peje Emilsson.

Foto: Sören Andersson.

Kreab ägs till 47 procent av Omnicom, medan grundaren Peje Emilsson äger resten. Peje Emilsson har bott i Frankrike i fem år och har även tillbringat mycket tid i USA. – Det är inte med automatik så att fransk och amerikansk kultur går ihop, säger han.


Ämnen i artikeln:

Maurice LévyPeje EmilssonKreabOmnicomJohn WrenPublicis

Det blir ingen sammanslagning mellan det amerikanska nätverket Omnicom och det franska nätverket Publicis.

Affären var värderad till 35 miljarder dollar och tanken var att skapa världens största reklamnätverk.

De  både nätverken har precis meddelat att man går skilda vägar och att man  kvarstår som konkurrenter men hyser ”stor respekt för varandra”.

Kreab ägs till 47 procent av Omnicom, medan Peje Emilsson äger resten.

– Det rörde sig om en sammanslagning av holding-bolag så för oss har det här en ytterst marginell betydelse, säger han.

Den  28 juli förra året gick Omnicom och Publicis ut med planerna på att slå  samman de båda näverket för att skapa en verksamhet med 130 000  anställda och kontor i Paris och New York.

Peje Emilsson har börjat  undra var affären ska ta vägen under de senaste 2-3 veckorna. En  förklaring att affären nu spricker stavas skatteproblem.

Bakgrunden  till det är att man ville skapa skattemässiga hemvist i Storbritannien  integrerat med Holland, men skattemyndigheterna har sätt käppar i hjulen  för planerna.

– Pfizer–AstraZeneca är en skattedriven affär och affärer som drivs av skattefrågor är ofta obra, säger Peje Emilsson.

Varför?
–  Skatter är vad de  är och industriella bedömningar om hur ett  skattesystem ska riggas blir lätt fel. Inte minst för att skattesystem  oavbrutet förändras, säger Peje Emilsson.

Publicis-Omnicom har också  haft problem med makstrider där man enades om att Omnicom-chefen John  Wren och Publicis-chefen Maurice Lévy delar på ledarskapet under  inledningen och en utvecklingsfas på 30 månader.

Maurice Lévy blir därefter ordförande, medan John Wren fortsätter som vd.

Peje  Emilsson tror att kulturella skillnader mellan Frankrike och USA kan ha  varit en starkt bidragande orsak till att affären nu har spruckit.

–  Det är svårt att sammanfatta skillnaderna annat än att det är väldigt  olika kulturer. Fransmän tycker exempelvis oerhört viktigt att bevara  det franska. Men jag älskar båda kulturerna, säger han.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.