Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Valentin & Byhr bakom Edets nysatsning

Publicerad: 8 december 2008, 16:57

I somras tog Valentin & Byhr över Edet från McCann Malmö. Nu kommer kampanjen som är starten på varumärkets stora nysatsning.


– Vi har gjort en kampanj som äntligen visar vad som händer i det allra hemligaste rummet. Vi ville helt enkelt visa vad folk gör på toaletten, fast på ett schysst sett. Konkurrenten visar gulliga djur, vilket mest känns som något för barn. Vi ville göra något som verkligen vänder sig till målgruppen, säger Magnus Tengby, creative director på Valentin & Byhr.

Edet har inte gjort film på ett par år. Nu blir tv det stora medievalet.
– Fokus ligger på tv och butik men under nästa år kommer vi att göra flera olika spännande saker, men det är för tidigt att berätta om nu.

Kampanjen startar i mellandagarna. Filmen kommer till en början att visas under drygt tre månader i TV3, TV4, TV4 Plus, Kanal 5, TV6, Kanal 9 och Discovery Channel. Filmen backas upp av aktiviteter i butik, print och webb.

Kampanjen är starten på Edets stora marknadssatsning som kommer att pågå under hela nästa år. Den bygger på den klassiska 80-talslåten ”The Neverending story” av Limahl, som var ledmotiv till filmen ”Den oändliga historien”. Namnet syftar på att papper från Edet räcker längre.
Valentin & Byhr har också tagit fram det nya varumärkeslöftet ”Mer av det mjuka”.

– Vi ville göra något som verkligen skiljde sig från konkurrenten och samtidigt visa att det fanns mer papper på rullen. Det har alltid varit lite tabu att visa vad som händer på toaletten och vi var lite osäkra på om kunden skulle våga köra på idén. Men de hade förtroende för oss och lät oss ta ut svängarna, säger Tengby.

Vad var utmaningen?
– Att vara i den här miljön utan att få den att kännas äcklig. Det tycker jag verkligen att Magnus Rösman har lyckats med.
– Konceptet förstärker premiumkänslan av Edet, det känns modernt. Och det skiljer sig markant från konkurrenternas ulliga djur, säger Magnus Tengby.

Kampanjen vänder sig till den moderna familjen.

Filmen är producerad av Social Club och regisserad av Magnus Rösman.

Edet

Byrå: Valentin & Byhr

Arbetsgrupp: Henrik Gustafsson och Mia Stangertz och Marcus Lindh ad, Maria Hilmersson och Christian Wetter copywriter,   Magnus  Tengby   cd,  Christina  Guth  ad-ass, Helen Johansson operativ projektledare, Henrik Schröder strategisk projektledare,  Magnus  Rösman  regissör,  Magnus  Theorin  producent

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.