Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Valentin&Byhr gör färglös kampanj

Publicerad: 30 maj 2011, 14:17

Idag lanserar reklambyrån Valentin&Byrh en kampanj tillsammans med Hjärnfonden. Tanken är att väcka uppmärksamhet kring depressioner och nedstämdhet.
– Jag hoppas att kampanjen talar för sig själv. Idén kom i höstas när det var som allra mest färglöst ute, säger Johan Nerman, copywriter på Valentin&Byhr.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrHjärnfonden

"Depressionsfilter" från Fotografiska Museet. Foto: Valentin&Byhr.

Kampanjen kommer att sättas upp i samarbete med Göteborgs spårvägar och Fotografiska Museet i Stockholm. Genom att sätta en grå plastfilm över olika fönster, och på så vis skapa en gråare och tristare värld, vill man visa hur en vanlig depression kan se ut.

– Även om det är omöjligt att sätta sig in i hur det känns att vara deprimerad så är dysterheten tacksam att illustrera, säger Johan Nerman i ett pressmeddelande.

”Depressionsfiltret” kommer att sättas upp under dagen idag på ett antal fönster i en spårvagn i Göteborg. En fjärdedel blir beklädda, vilket är samma andel som drabbas av depression i Sverige.

Arbetsgrupp Valentin&Byhr:

Magnus Tengby, cd
Johan Nerman, copy
Albin Larsson, ad
Peter Holmberg, grafisk designer
Sebastian Persson, pr
Isabelle Ewert, pr

Malin Carlehäll

Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrHjärnfonden

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.