Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 30 maj 2011, 14:17
Idag lanserar reklambyrån Valentin&Byrh en kampanj tillsammans med Hjärnfonden. Tanken är att väcka uppmärksamhet kring depressioner och nedstämdhet.
– Jag hoppas att kampanjen talar för sig själv. Idén kom i höstas när det var som allra mest färglöst ute, säger Johan Nerman, copywriter på Valentin&Byhr.
"Depressionsfilter" från Fotografiska Museet. Foto: Valentin&Byhr.
Kampanjen kommer att sättas upp i samarbete med Göteborgs spårvägar och Fotografiska Museet i Stockholm. Genom att sätta en grå plastfilm över olika fönster, och på så vis skapa en gråare och tristare värld, vill man visa hur en vanlig depression kan se ut.
– Även om det är omöjligt att sätta sig in i hur det känns att vara deprimerad så är dysterheten tacksam att illustrera, säger Johan Nerman i ett pressmeddelande.
”Depressionsfiltret” kommer att sättas upp under dagen idag på ett antal fönster i en spårvagn i Göteborg. En fjärdedel blir beklädda, vilket är samma andel som drabbas av depression i Sverige.
Magnus Tengby, cd
Johan Nerman, copy
Albin Larsson, ad
Peter Holmberg, grafisk designer
Sebastian Persson, pr
Isabelle Ewert, pr
Malin Carlehäll