Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Valentin & Byhr klarar SAAB-kris

Publicerad: 20 maj 2009, 09:10

Valentin & Byhr har fått in två nya kunder. Det, och hög aktivitet hos övriga kunder, gör att byrån slipper att säga upp folk om storkunden SAAB går i konkurs.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrSaabMagnus ValentinUlrika Liss-Daniels

fart på affärerna. Ulrika Liss-Daniels och Magnus Valentin gläds åt två nya stora kunder.

I förra veckan blev det klart att Valentin & Byhr får verktygstillverkaren Black & Decker som ny kund. Uppdraget gäller både strategi, reklam, produktion och pr på alla de nordiska marknaderna: Sverige, Norge, Finland och Danmark.
– Det är hela rasket. Vi ligger precis i startgroparna för att ta fram ett nytt kommunikationskoncept och ska sedan fortsätta med att göra säljnära kommunikation, säger Ulrika Liss-Daniels, vd för Valentin & Byhr.
Uppdraget gäller dessutom verktygsföretagets b2b-varumärke Dewalt som riktar sig till proffshantverkare. Hon vill inte säga något om storleken på uppdraget ekonomiskt.
– Men det är väldigt mycket vi ska göra för dem fram­över så vi hoppas på ett bra samarbete, säger Ulrika Liss-Daniels.
Black & Decker hade tidigare Citat som byrå. Valentin & Byhr vann uppdraget i konkurrens med fem andra byråer, varav en var Citat.
– Vi hade jobbat med dem länge och ville se om en ny byrå kunde ge oss andra infallsvinklar, säger Kristian Paulsen, marknadschef.
Den andra nya kunden är däckåterförsäljaren Euro­master. Där är uppdraget att ta fram en ny kommunikationsplattform för deras kommande höst- och vinter- kampanj.
Euromaster valde ANR BBDO som byrå strax efter sommaren men det sam­arbetet rann ut i sanden innan det ens hann börja, enligt Eva Carlheim-Sahlin, kund­ansvarg på ANR.
– Vi kom aldrig i gång med samarbetet. Man kan nog säga att vi varken har fått eller tappat dem, säger hon.

Enligt Ulrika Liss-Daniels har Valentin & Byhr fått in nya kunder sedan nyåret för 2–5 miljoner på årsbasis.
Byråns största kund är SAAB som nu står och vacklar på randen till konkurs. SAAB stod för 20 procent av fjolårets byråintäkt. Men om SAAB skulle gå i konkurs och de 20 procenten försvinner från 2009 års byråintäkt innebär inte det per automatik stora uppsägningar på byrån, enligt Magnus Valentin, styrelseordförande.
– Vi har redan tagit höjd för det. Vår plan är att i så fall omfördela styrkorna internt.
Tidigare i våras sade Valenting & Byhr upp två personer. Magnus Valentin tror att det räcker.
– Det finns inga planer på ytterligare uppsägningar. Vi har bra fart i övriga affärer och har flera nya uppdrag på väg in, säger han.

Vi som gör det

Arbetsgrupp för Black & Decker:
Henrik Schröder, strategisk projektledare, Helen Johansson, operativ projektledare, Magnus Tengby, cd, Lennart Jörnlid, ad, Lennart Frankmark, copy
Uppdragesgivare: marknadschef Kristian Paulsen

Arbetsgrupp för Euromaster är:

Charlottee Antmarker, strategisk projektledare, Renée Lundbäck, operativ projektledare, Lotta Lindekrantz, ad, Christian Wetter, copy
Uppdragsgivare: marknadschef David Isaksson

truefalse

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.