Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Valentin & Byhr köper renodlad digitalbyrå

Publicerad: 5 December 2014, 10:19

Roberth Emanuelsson.

Foto: Krister Berntsson.

Valentin & Byhr-gruppens ägarbolag Arena Media köper online marketing-byrån Zooma från Semcon. – Förvärvet av Zooma är en viktig pusselbit i den mix av kommunikationskompetenser som vi ska bygga vidare affären kring, säger Robert Emanuelsson, huvudägare och vd för Arena Media.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrRoberth EmanuelssonErik Emanuelsson

Han  menar att förvärvet av Zooma ger "ytterligare spets" till gruppens erbjudande inom online och digital marknadsföring – sedan tidigare ingår Valentin & Byhr, eventmarketingbyrån Fusion och en del av Change i Valentin & Byhr-gruppen.

– Det är ett lönsamt bolag med tillväxtpotential som passar utmärkt för Valentin&Byhr , säger Roberth Emanuelsson i en kommentar.

Zooma grundades av bolagets nuvarande vd Anders Björklund år 2001 och är idag en fullservicebyrå inom digital- och onlinekommunikation.

Zoom har fokus på strategi- och analystjänster, content marketing, interaction design och 3D-produktion. Företaget ägs idag av Semcon och blir en del av Valentin & Byhr-gruppen från och med årsskiftet - man köper 100 procent av Zooma.
- Vi får in en renodlad digital byrå vilket ligger väl i vår strategi att kunna erbjuda våra kunder unik spetskompetens inom framtidens kommunikation, säger Erik Emanuelsson, vd för Valentin&Byhr i en kommentar.

Zooma ska drivas som ett fristående bolag inom Valentin & Byhr-gruppen – möjligen ser man vissa "synergier och kompetensöverföringar".

– Att bli en del av Valentin&Byhr Gruppen ökar tydligheten av vårt erbjudande och ger oss goda förutsättningar att växa. Zoomas resa fortsätter nu i en miljö som känns naturlig för oss där utmärkt kommunikation står i fokus, säger Anders Björklund, vd på Zooma i en kommentar.

Köpeskillingen är konfidentiell.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.