Reklam
Valentin & Byhr köper renodlad digitalbyrå
Publicerad: 5 december 2014, 10:19
Roberth Emanuelsson.
Foto: Krister Berntsson.
Valentin & Byhr-gruppens ägarbolag Arena Media köper online marketing-byrån Zooma från Semcon. – Förvärvet av Zooma är en viktig pusselbit i den mix av kommunikationskompetenser som vi ska bygga vidare affären kring, säger Robert Emanuelsson, huvudägare och vd för Arena Media.
KB
Karl-Johan Byttner
Han menar att förvärvet av Zooma ger "ytterligare spets" till gruppens erbjudande inom online och digital marknadsföring – sedan tidigare ingår Valentin & Byhr, eventmarketingbyrån Fusion och en del av Change i Valentin & Byhr-gruppen.
– Det är ett lönsamt bolag med tillväxtpotential som passar utmärkt för Valentin&Byhr , säger Roberth Emanuelsson i en kommentar.
Zooma grundades av bolagets nuvarande vd Anders Björklund år 2001 och är idag en fullservicebyrå inom digital- och onlinekommunikation.
Zoom har fokus på strategi- och analystjänster, content marketing, interaction design och 3D-produktion. Företaget ägs idag av Semcon och blir en del av Valentin & Byhr-gruppen från och med årsskiftet - man köper 100 procent av Zooma.
- Vi får in en renodlad digital byrå vilket ligger väl i vår strategi att kunna erbjuda våra kunder unik spetskompetens inom framtidens kommunikation, säger Erik Emanuelsson, vd för Valentin&Byhr i en kommentar.
Zooma ska drivas som ett fristående bolag inom Valentin & Byhr-gruppen – möjligen ser man vissa "synergier och kompetensöverföringar".
– Att bli en del av Valentin&Byhr Gruppen ökar tydligheten av vårt erbjudande och ger oss goda förutsättningar att växa. Zoomas resa fortsätter nu i en miljö som känns naturlig för oss där utmärkt kommunikation står i fokus, säger Anders Björklund, vd på Zooma i en kommentar.
Köpeskillingen är konfidentiell.