Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Valentin & Byhr startar i Malmö

Publicerad: 2 juni 2010, 13:35

Valentin & Byhr startar byrå i Malmö tillsammans med två McCannveteraner: Johan Elsner och Andreas Pitlik. – Skåne är en tillväxt­region och konkurrensen tunnare än i Stockholm och Göteborg, säger Magnus Valentin, styrelseordförande för den nya byrån South Valentin & Byhr.


Ämnen i artikeln:

Magnus Valentin

truefalse

Andreas Pitlik, Magnus Valentin och Johan Elsner.

South blir kommunikationshuset Valentin & Byhrs tredje bolag vid sidan om reklambyrån och pr-byrån som båda ligger i Göteborg. Valentin & Byhr äger 45 procent och Johan Elsner och Andreas Pitlik 27,5 procent var. Tillväxt­behovet och ett tillfälle som kom födde den nya byrån.
– Vi är väldigt stora i ­Göteborg, 101 personer inklusive praktikanter. Vi har känt länge att vi behöver breda oss regionalt. Skåne är en tillväxtregion där konkurrensen inte är lika hård som i Stockholm och Göteborg, säger Magnus Valentin.
– Sedan fick vi tillfället att göra detta med Johan Elsner och Andreas Pitlik, som kan erbjuda kreativ spetskompetens. Vi bygger byrån kring de här killarna och vår satsning är långsiktig.

Andreas Pitlik blir vd och projektledare för byrån, som får namnet South Valentin &  Byhr.

Han slutade på McCann Momentum i Köpenhamn i höstas. Där jobbade han i tre år med att koordinera internationella Europakunder och synka reklamen för olika länderna, samt ta in nya kunder i nätverket. Innan var han sex år på DDB i Köpenhamn.
– Jag har jobbat internationellt i amerikanska nätverk i tio år och lärt mig mycket. Men nu är jag färdig med det och vill jobba annorlunda, säger han.

Johan Elsner slutade som cd på Storåkers McCann i höstas efter byråns nedskärningar och sammanslagningen med Momentum.

South har redan 10 anställda förutom ägarna. Efter sommaren börjar 3 personer till.
– Vi har inga ambitioner att bli för stora när det gäller produktion. Det viktiga för oss är att vara strategiskt valda och göra kommunikationskoncept och varumärkesplattformar, säger Johan Elsner.

De har redan nu ett antal sådana uppdrag, till exempel för alkoholprodukterna Xanté och Minttu.
– Där gör vi all deras kommunikation i alla kanaler, säger Johan Elsner, som beskriver South Valentin & Byhr som ”en klassisk reklambyrå med fokus på att vara affärsdrivande för kunden”.

Målet är att vara runt 25 personer. När det blir avgörs av kundinflödet.
– Vi har jobbat i stora nätverk och vill hellre ha ett mindre format med en stark kultur. Och via Valentin & Byhr får vi stora produktionsmuskler. Dessutom ger de ekonomisk stabilitet och Magnus Valentin och hans nätverk blir en stor tillgång för oss, säger Johan Elsner.

Magnus Valentins ambition med nytillskottet i Valentin &  Byhrs ”kommunikationshus” är dock lite större än så.
– Vi förväntar oss ganska mycket – att bli nummer ett i regionen i vår genre, säger han.

Jämfört med ”den konkurrens han är van vid” tror han inte att det blir alltför svårt. På frågan om konkurrensen räknar han upp Hilanders, The Fan Club och ”McCanns gamla byrå” Eight.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Magnus Valentin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.