Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Valentin&Byhr tappade 4 Mkr

Publicerad: 27 juli 2010, 08:29

Reklambyrån Valentin&Byhr drog in nästan 88 miljonr kronor i fjol – runt fyra miljoner mindre än under 2008. – Det beror på problemen hos Saab, men det är ändå inte någon betydande del av intäkterna, säger byråns vd Johan Andinsson.


Ämnen i artikeln:

Valentin & Byhr

Johan Andinsson, vd på Valentin&Byhr. Foto: Pressbild.

Saab var nära att gå omkull under 2009. Det skapade stora bekymmer för den Göteborgsbaserade byrån Valentin&Byhr som har bilföretaget som storkund. Trots att stora delar av reklamintäkterna försvann lyckades man täcka upp förlusterna genom nyförvärv.

– Vi fokuserade på att skaffa nya kunder och det var ett bra drag. Vi lyckades stabilisera verksamheten och sprida riskerna, säger vd:n Johan Andinsson.

Resultatet efter finansiella poster landade på 10,7 miljoner kronor. En minskning med cirka 2,5 miljoner jämfört med föregående år.

Byrån blev tvungen att göra sig av med folk under krisen. Medeltalet anställda under 2009 var 59 stycken jämfört med 64 under 2008. Men nu ser läget ljusare ut.

– 2010 ser betydligt bättre ut hittills. Vi har ökat omsättningen jämfört med samma period förra året och det ser fortsatt positivt ut för oss, säger Johan Andinsson.

Han menar att den stora risken för byrån nu är att inte lyckas hänga med och expandera i den takt som krävs. Flera nya kunder kräver mer personal, och sedan årsskiftet har Valentin&Byhr anställt ett 20-tal nya medarbetare.

– Våra kunder är nöjda med våra leveranser hittills men vi kommer att behöva anställa ytterligare några under året, säger Johan Andinsson.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Valentin & Byhr

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.