Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Valentin&Byhr växlar upp – bildar ny byrå med Mockup

Publicerad: 24 Maj 2018, 14:48

Magnus Tengby, Tobias Sunnanängs, Rosita Johnson, Erik Sanderoth, Andreas Kjellgren, Annica Dahl.

Efter att i flera år ha skalat ned verksamheten går nu reklambyrån Valentin&Byhr ihop med Mockup och bildar Valentin Experience.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrMagnus TengbyReklam

Sedan 2011 har en av Göteborgs största reklambyråer, Valentin&Byhr, befunnit sig i något av en nedmontering. Från att 2011 haft en omsättning på 150 miljoner kronor med omkring 120 anställda redovisade man 2016 en omsättning på 44 miljoner kronor med cirka 40 anställda.

LÄS MER: Valentin & Byhrs vd: "En tuff och kostsam resa"

Under hela, eller tack vare, inbromsningsperioden har man dock lyckats bibehålla en lönsamhet på i snitt knappt tio procent.

Anledningen till nedrustningen var att byrån tappat en rad storkunder, däribland SAAB, samt att man sålt av sin andel i den lönsamma dotterbyrån Change.

Men nu är det dags för byrån att återigen växla upp.

Med start den 11 juni lanserar man en ny fullservicebyrå i samband med att man går ihop med reklambyrån Mockup. Den nya byrån får namnet Valentin Experience.

Den nya byråns erbjudande kommer att använda sig av Mockups kombination av service design och kommunikation baserad på insikterna om slutkundens kommunikativa behov. Enligt Magnus Tengby, vd på Valentin&Byhr, har de själva varit inne på Service Design-spåret men satsar i och med fusionen på området fullt ut.

– Det känns helt fantastiskt. Framtiden ligger i kunskapen om våra kunder och deras kunder, det är vad Facebook bygger hela sin verksamhet på. Kan vi veta vad kunden tycker och tänker genom hela kundresan så blir vi vinnare, säger Magnus Tengby som också menar att byrån ska "gasa utan att bli fartblinda".

Mockup bildades 2010 av de tidigare ANR BBDO-medarbetarna Rosita Johnson och Charlotta Warnhammar. Erik Sanderoth, som rekryterades ett halvår senare och som tagit över Charlottas delägarskap har innehaft vd-rollen sedan 3 år tillbaka. Både Erik Sanderoth och Magnus Tengby menar att det klickade direkt när kontakten inleddes i januari tidigare i år.

– Som alla byråer har vi sedan starten drivits av att göra skillnad för kunderna. Många aktörer inom service design saknar i dag en uppföljning på de insiktsrapporter man tar fram. Vi tar nästa steg genom att även skapa kommunikation baserat på våra insikter och äger därmed hela processen, säger Erik Sanderoth till Resumé.

– När Valentin&Byhr kom in och delade våra tankar och dessutom var sugna på att skapa något nytt kändes det som en supermöjlighet. För vår del blir det en ännu större plattform för vårt fullserviceerbjudande, fortsätter han.

Erik Sanderoth berättar vidare att det hade varit en omöjlighet att gå ihop om Valentin&Byhr varit lika stora som tidigare.

– De senaste åren har de vunnit en rad pitcher där vi också varit inblandade, och där vi dessutom tyckt att vi gjort bra ifrån oss. Det tyder på att det är en byrå som är inne på rätt spår, berättar han.

Enligt Magnus Tengby finns det inget självändamål i att återigen bli lika stora som tidigare. I och med byråfusionen landar arbetsstyrkan på drygt 50 personer.

– Storleken är helt ointressant. Vi vill bli en maximalt bra byrå med 50 personer, även om det inte gör någonting om vi skulle växa.

Kommer ni hitta tillbaka till de vinstmarginaler ni haft tidigare?

– Det är definitivt möjligt, kanske redan nästa år. Man ska ha med sig att vi varit en stor byrå i 30 år, där 25 av dem var väldigt lukrativa. Som tur är har vi varit bra affärsmän och haft pengar i ladan. Nu är det dags att gasa igen, säger Magnus Tengby.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.