Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Valentin & Byhrs lönsamhet krymper – genomför besparingar

Publicerad: 6 augusti 2015, 14:29

Roberth Emanuelsson äger drygt 50 procent av aktierna i Valentin & Byhr Holding.

Foto: Krister Berntsson.

Den Göteborgsbaserade kommunikationskoncernens intäkter sjunker. Så gör även vinsten. Därför genomförs stora besparingar i år.


Ämnen i artikeln:

Valentin & Byhr

Valentin & Byhr har länge varit en av Sveriges större kommunikationshus sett till storlek och lönsamhet. Här ingår reklambyrån och pr-byrån med samma namn, samt en del av retailbyrån Change.

Men fjolåret blev ett steg i fel riktning. Koncernens samlade byråintäkt minskade till 98,5 (112) miljoner kronor jämfört med 2013. Omsättningen var i princip oförändrad (140 jämfört med 142 miljoner).

Även på resultatsidan blev 2014 ett dåligt år för Valentin & Byhr. De senaste fem åren har vinsten successivt minskat för koncernen, och resultatet efter finansiella poster landade på lite drygt nio miljoner kronor i fjol. Det kan jämföras med 15,4 miljoner året innan – och drygt 25 miljoner kronor år 2010.

Medeltalet anställda minskades från 101 till 93 förra året, och i förvaltningsberättelsen flaggar de för ytterligare neddragningar på reklambyråsidan.

"Branschen står nu mitt i ett teknikskifte från analogt till digitalt och Valentin & Byhr Reklambyrå AB har därmed stora utmaningar att möta 2015. Betydande kostnadsbesparingar är igång och en ny företagsledning, mer digitalt orienterad, är på plats".

I början av sommaren meddelande Valentin & Byhr att Erik Emanuelsson, son till huvudägaren Roberth Emanuelsson, kliver av som vd. Istället har de rekryterat Maria Källsson från Bokmässan som ska leda verksamheten vidare.

I bokslutet framgår också att Valentin & Byhr kommer att arbeta närmare digitalbyrån Zooma Marketing & Communications som vid årsskiftet köptes upp av Roberth Emanuelssons bolag Arena Media. Koncernen är också delägare i den nystartade eventbyrån Fusion.Experimental Communications.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Valentin & Byhr

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.