Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Valentin & Byhrs sköna revansch

Publicerad: 1 september 2010, 14:26

Valentin & Byhr vinner ett prestigefullt uppdrag och blir global fullservicebyrå åt Volvo Bussar. Affären kan ses lite som en revansch efter att Forsman & Bodenfors vunnit uppdraget som strategisk och kreativ huvudbyrå för Volvo Lastvagnar.


truetrue2020-08-13T12:42

Den sure busschauffören Charlie är huvudpersonen i Valentin & Byhrs första kampanj för Volvo Bussar.

I början av året stod det klart att Forsman & Bodenfors blir ny strategisk och kreativ huvudbyrå för Volvo Lastvagnar. Beskedet var lite av en skräll. Syftet med Volvo Lastvagnars översyn var att undersöka om ett byrånätverk kunde ge synergi­effekter. Bland annat bjöds DDB, Draftfcb, Euro RSCG och McCann in till presentationen. Men till slut gick alltså en icke nätverksbyrå segrande ur striden, Forsman & Bodenfors.

Tidigare har Valentin & Byhr arbetat någotsånär regelbundet för Volvo Lastvagnar. Men i och med valet av Forsman & Bodenfors återstod endast uppdraget att lansera den nya lastbilsmodellen Volvo FMX globalt.

Men nu står det alltså klart att Valentin & Byhr får sin revansch hos Volvokoncernen. Detta efter att ha vunnit ett fullserviceuppdrag för Volvo Bussar:
– Tidigare har vi gjort en del strögrejer för Volvo Bussar. Så det känns verkligen kul att vi har ett sådant prestigefullt uppdrag för divisionen. Och vi kan naturligtvis inte sticka under stol med att det känns som lite av en ­revansch, säger Andreas Kjellgren, kreativ chef på Valentin & Byhr.

Valentin & Byhr har redan börjat arbetet för Volvo Bussar och uppdraget att bland annat förändra hela divisionens grafiska profil. I september körs den första stora kampanjen som går ut på att lansera en ny intercitybuss – Volvo 8900:
– Vi kommer att lägga stor vikt vid en humoristisk ­approach, säger Andreas Kjellgren.

Lanseringen av Volvo 8900 sker med hjälp av busschauffören Charlie. Själva förarmiljön i den nya bussen är utvecklad för att göra det bekvämt, enkelt och praktiskt för chauffören:
– Bland det viktigaste i en buss är personen som kör den. En glad chaufför kör bättre. Då används mindre bränsle, slitaget blir begränsat och kanske allra viktigast, risken för olyckor minskar. Det blir också en mer angenäm resa för passagerarna, säger Andreas Kjellgren.

Bussen har redan visats upp på ett event för europeiska nyckelkunder, och lanseras officiellt på IAA-mässan i Hannover den 23 september. Inför mässan genomför Valentin & Byhr omfattande uppdrag åt Volvo Bussar:
– Man kan väl säga att vi gör all övergripande kommunikation, säger Andreas Kjellgren.

Själva affärsupplägget har varit en klassisk byråpitch som har pågått i cirka en ­månad. Vilka Valentin & Byhr konkurrerade med vet man inte.

Redan nu går det att träffa världens suraste busschaufför på www.busdriverheaven.com.

Resumé har sökt Thomas Lundqvist, marknadsdirektör på Volvo Bussar.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.