Reklam
Valentin&Byhrs vassaste kampanj hittills
Publicerad: 16 september 2009, 05:44
Fyndigt och pricksäkert!
Valentin&Byhr gör en tredimensionell voodoo-kampanj för Världskulturmuseet internationella utställningen Vodou som öppnar i veckan.
– Vi har valt att låta nålar hålla samman kampanjen, säger Mattias Åkerberg, i en kommentar.
PW
Peter Willebrand
Mattias Åkerberg.
På torsdag öppnar den internationella utställningen Vodou på Världskulturmuseet i Göteborg.
– Voodoo ger ju massor av associationer, men vi valde efter många svängar att gå på enkelhet och tydlighet, säger Mattias Åkerberg, copywriter.
Just mängden associationer har inneburit att byrån valt en tydlig symbol för hela utställningen. Men ambitionen är att fördjupa bilden av voodoo.
– Det finns många fördomar. Få känner till att voodoo sedan 2004 klassas som en religion. Vi har valt att låta nålar hålla samman kampanjen. Nålarna ger en omedelbar association till voodoo. Att de i sig är sällsynta inom den västindiska religionen är sedan utställningens uppdrag att berätta. Kampanjen ska väcka uppmärksamhet och locka dig och mig till museet; först där får vi uppleva vad voodoo verkligen handlar om, säger Mattias Åkerberg.
Kampanjen består av en rad enheter: utomhusreklam, webb, på-stan-aktiviteter och radiospottar. Dessutom har arbetsgruppen skapat ett dr som fungerat som inbjudan till Göteborgs ledande evenemangsarrangörer, politiker och beslutsfattare.
– Uppdraget var att få den utvalda skaran att komma på mingel och se utställningen innan den öppnas för allmänheten, säger Mattias Åkerberg.
En specialkomponerad snitt med åtta tandpetare skickas personligen till de exklusivt inbjudna.
Arbetsgruppen
Magnus Tengby, creative director; Pernilla Åberg, art director; Mattias Åkerberg, copywriter; Ann McManus, operativ projektledare; Rob Vanstone, fotograf; Johan Börjesson, web director; Henrik Jademyr, webbutvecklare; Niklas Aldén, motion graphics designer