Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Valet ökar reklamköpen – utom i print

Publicerad: 9 September 2014, 08:57

Ras för annonsköpen i kvällstidningarnas printutgåvor.

Foto: Erik Esbjörnsson.

Medieinvesteringarna förmedlade via landets mediebyråer fortsatte att växa under augusti – upp 4 procent. Det stundande riksdagsvalet påverkar marknaden positivt, förutom i print. Ljusglimtarna är främst digitalt och tv, enligt Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

Val 2014Sveriges MediebyråerStaffan Slörner

– Mediebyråernas medieköp fortsätter att öka vilket är glädjande. Ökningen i augusti är 4 procent jämfört med augusti 2013. Totalt för perioden januari-augusti är ökningen 3 procent. Vi ser tydliga effekter av det stundande valet i augusti. Det är därför förvånande att printmedierna minskar så kraftigt, ner nästan 15 procent tillsammans i augusti. Printmedier brukar annars gynnas kraftigt i valtider. Den strukturella förändringen från tryckta till digitala medier är i augusti mycket påfallande, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

I printkategorin faller kvällspressen mest, med nästan 20 procent i augusti och nära 16 procent hittills i år. För fackpress ser det bättre ut.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.