Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

”Välkommen till klubben”

Publicerad: 21 Januari 2014, 09:48

Yann Blandy.

Foto: Pressbild.

Intellecta-koncernens vd Yanna Blandy delar inte NOA:s uppfattning om att den nya alliansen kommer med något unikt. – Det finns redan sju liknande konstellationer i Norden inklusive NOA. Så jag säger snarare välkommen till klubben, säger han.


Ämnen i artikeln:

CreunaYann BlandyNordkomNordic MorningIntellectaCapman

Nordic Morning, Nordkom, Creuna, Peoplegroup, Media Bergen, Intellecta  och nu även The Northerna Alliance, NOA.

Det nämnar  Intellecta-koncernens vd Yann Blandy som nordiska konstellationer som  redan bedriver en verksamhet som liknar NOA:s.

– Verksamheter som  Creuna satsar digitalt, vi jobbar med ett kommunikationsperspektiv och  NOA inom reklam, men vi har ändå liknande strategier. Vad som skiljer  oss åt är hur väl vi lyckas
implementera våra strategier, säger Yann  Blandy.

Han menar att talsättet ”Execution beats strategy for  breakfast every day och culture beats execution for breakfast every day”  passar in väl på vad det hela handlar om.

– Själva utförandet,  execution, är avgörande för att lyckas. Här måste ledningen börja med  att skapa en kultur som präglar samtliga verksamheter och engagerar alla  medarbetare och det är ingen lätt uppgift, säger Yann Blandy.

Intellecta-koncernen består idag av åtta bolag, inklusive svenska River och danska Propeople.

Yann  Blandys företrädare inledde arbetet med att skapa en gemensam kultur år  2010. Den resan har accelerat sedan Yann Blandy klev ombord år 2012.

–  Det handlar om att jobba som ett enda företag. Great Works vd talar om  att man ska bli en familj och så säger även norrmännen, men det tar  alltid tid att bygga en fungerande familj, säger han.

Han berättar att Intellecta idag vinner pitcher där alltifrån två till flera byråer inom koncernen deltar.

Ni hyllades nyligen av en av DI:s aktieanalytiker. Hur har du påverkat detta?
–  Mitt bidrag är att jag har sett till att det finns en gemensam vision  av vad vi vill åstadkomma, att jag har fått med mig folk på den resan  och att jag har sett till att man levererar, säger Yann Blandy.

Jessica  Bjurström tror att vi kan få se fler affärer som NOA där den svenska  kreativiteten är loket och man kopplar på nordiska vagnar.
Hur ser du på det?
–  Man kan konstatera att, med tanke på företrädare som A-Com och  liknande, så är det inte helt enkelt att vara en börsnoterad  kommunikationskoncern utan det finns viss skepsism på marknaden. Då  känns det bra att en känd investerare som Capman med sin långa  erfarenhet tror att det går att bygga värden i sådana här verksamheter,  säger Yann Blandy.

Hur tänker du rent konkurrensmässigt kring NOA?
–  Sociala medier har lett till en branschglidning, vilket gör att alla  skillnader suddas ut och att alla konkurrerar med alla nuförtiden. Jag  menar vad är Prime exempelvis, säger Yann Blandy.

Han ser det heller inte som omöjligt att NOA och Intellecta kan samarbeta framöver.

Yann  Blandy är också imponerad av förberedelserna inför affären med tanke på  att den har förberetts sedan 2012 – han talade själv med  Propeople i 1,5 år och River i 1 år innan man genomförde affärerna.

–  Man verkar inte bara ha gjort sin hemläxa vad gäller siffror och  strategier, utan även kring kulturen. Då har man betydligt bättre  förutsättningar att lyckas, säger Yann Blandy.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.