Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Vändningen som gjorde att CP+B tvingades minska personalstyrkan

Publicerad: 29 Augusti 2016, 08:50

Anders Davidsson leder CP+B Scandinavia.

Trots rekordintäkter sade byrån upp personal under fjolåret. Här är förklaringen.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerAnders DavidssonCP+BBokslutCP+B Scandinavia

Förra hösten tvingades CP+B plötsligt säga upp anseenlig del av personalstyrkan. Detta trots att byrån under våren rekryterat ett flertal nya medarbetare och jublat över framgångar. Nu har årsredovisningen för 2015 kommit in, och den ger svaret på vad som egentligen hände.

Trots att CP+B omsatte rekordhöga 85 (67) miljoner kronor gjorde de en rörelseförlust på -5,3 miljoner. Det kan jämföras med 2014 då de gjorde ett plusresultat på nära 3 miljoner kronor.

I förvaltningsberättelsen är byråns ledning transparenta med vad som gick snett. CP+B var alldeles för optimistiska i sin budgetering efter en väldigt framgångsrik vår.

"Vi startade året starkt med två nya kunder; Boxer och Betsafe. Vi såg också en viss ökning hos några befintliga kunder och första halvårets fakturering var den högsta på flera år, med rekordhög nivå i juni månad. Baserat på detta gjorde vi bedömningen att andra halvåret skulle följa den positiva trenden" skriver vd Anders Davidsson i förvaltningsberättelsen.

När personalen kom tillbaka efter sommaren möttes de av en helt annan verklighet. Flera kunder meddelande nu att de drog i bromsen och stoppade sina planerade investeringar under hösten.

"Ledningsgruppen utarbetade då en alternativ plan som sjösattes efter fackliga förhandlingar. Planen innefattade vissar organisationsförändringar och personalneddragningar" skriver de.

Orsaken till att CP+B gick med förlust var de höga kostnaderna som de hade dragit på sig under våren. Medeltalet anställda växte med två personer till 52 anställda år 2015. Bland nyckelrekryteringarna under året tog Sofia Weman över som ansvarig för Stockholmskontoret. Melina Aristiadou värvades som kundansvarig hos CP+B i Göteborg. Markus Lindsjö utnämndes till creative director.

I somras köpte CP+B:s ägare MDC Partners upp Forsman & Bodenfors, vilket kan ses som en milstople i den svenska reklambranschen. De båda byråerna kommer dock även fortsättningsvis att drivas separat, enligt de besked som hittills getts.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.