Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Vanlig film bättre än reklamfilm

Publicerad: 19 februari 2009, 12:26

Filmernas exponering av Gotland är värd 393 miljoner kronor. Det är mer än värdet av reklamfilmer. Det framgår av en ny rapport som beställts av Gotlands filmfond.


Rosa The Movie, Maria Wern, ”Främmande fågel” och Lasse-Majas detektivbyrå

Gotland är en populär plats att spela in filmer på. Regissörer som Victor Sjöström, Ingmar Bergman, Olle Hellbom och Andreij Tarkovskij har alla förlagt handlingar i sina filmer till ön. Nu visar en undersökning beställd av Gotlands filmfond, som presenterades på onsdagen, att filmernas exponering av Gotland är det som ger bäst effekt på turistnäringen.

Rapporten ”Kan man sälja Gotland med film?” är framtagen av pr-byrån Cloudberry Communications. Rapportförfattarna har tittat på de filmer och serier som spelats in helt eller delvis på ön mellan 2003 och 2008.

Resultatet visar att filmer inspelade på Gotland ger fler turister. Värdet av filmernas exponering av Gotland beräknas vara 393 miljoner kronor. Då har författarna tittat på hur många som sett filmerna och hur många som beräknas se dem, totalt handlar det om 75 miljoner kontakter. Siffran är satt i relation till värdet av produktplacering och antal genomsnittliga Gotlandskontakter i filmerna. Värdet utgår från kontaktkostnad för reklamfilm.

Enligt rapporten visar tidigare erfarenheter från liknande regioner att turismen till regionen kan antas öka med mellan fyra till tio procent per år de närmaste tre åren efter exponering i en internationellt framgångsrik film.
”Om vi antar att filmerna eller åtminstone några av filmerna som är inspelade på Gotland är framgångsrika och har bidragit till en ökning av turismen på 1- 3 procent motsvarar den ökningen upp till ytterligare cirka 22 000 fler övernattningar per år eller 66 000 över en treårsperiod (720 000 övernattningar 2007) eller ytterligare omsättning från turismen på upp till 48 miljoner kronor per år eller 143 miljoner kronor över en treårsperiod (baserat på att turisterna spenderade 1,6 miljarder kronor 2007).”

Men exponeringen i en populär film behöver enligt rapporten följas upp med annan riktad marknadsföring.
”Att regionalt investera i filmproduktion bidrar tveklöst till att skapa och förvalta uppfattningen om en plats eller region och ger betydligt större effekt än vad annonskampanjer någonsin kan nå upp till. Däremot visar det sig att exponering av Gotland på film behöver följas upp med annan riktad marknadsföring på kort sikt i de länder där filmen visas, för att full effekt på resandet till Gotland skall uppnås. Det kan vi se i exempel kopplade till Wallander och Arn”, skriver rapportförfattarna.

Gotlands Filmfond ägs av Gotlands Kommun och investerar i film inspelad på Gotland. Företaget hoppas nu att undersökningen ska göra att kommunen satsar mer pengar på film.

Cloudberry har tidigare även tagit fram rapporten ”Kan man sälja Skåne med Wallanderfilmer/finsk film?”. En stor del av den nya undersökningen bygger på den tidigare som gjordes för Skåne.

De filmer som ingår i undersökningen:

De 18 filmer och den TV-serie som ingår i analysen:

• Mongolpiparen
• Lilla Jönssonligan på kollo
• Rosa The Movie
• Tempelriddarens Skatt 2
• Maria Wern, ”Främmande fågel” (fyra delar)
• Jungstedt, ”Der Kommissar und das Meer” (sex filmer)
• Nesser (sex filmer)
• Welkåmm to Verona
• Lasse-Majas detektivbyrå

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.