Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Vann sitt första Guldägg – har tappat kunden

Publicerad: 30 April 2015, 09:38

Radiokampanjen "Bjud de små på en stor upplevelse" gav Volt sitt första Guldägg någonsin.

Efter 18 år i reklambranschen tog Volt i går hem sitt första Guldägg med sin radiokampanj för Hemglass. Byrån tappade kunden innan årsskiftet när Hemglass förändrade sin strategi för marknadsföringen.


Ämnen i artikeln:

Guldägget 2015HemglassVolt

I radiokampanjen "Bjud de små på en stor upplevelse" lät Volt och Flickorna Larsson kompositören Nils-Petter Ankarblom skapa en ny version av den klassiska Hemglass-melodin.

Arbetsgruppen åkte sedan ner till Prag för att spela in med Czech National Symphony Orchestra. Till sist fick Adolf Fredriks gosskör krydda kampanjen med sin sång. Resultatet blev en 60 sekunder lång radiospot  som gav Volt ett Guldägg i kategorin radio. Det första för byrån som grundades år 1997.

– Det känns förstås jättekul, det kändes som vi var värda det, säger byråns copywriter Petter Nylind som ingick i arbetsgruppen.

Han passar samtidigt på att ge en eloge till produktionsbolaget Flickorna Larsson som lyckades få allting på plats. Det hela skedde på en vecka från färdig idé till inspelning.

– Det här är ett hantverk som är ovanligt för radio och jag är glad att spoten fick bli en minut lång.  

Under galan stod det också klart att Hemglass inte längre är kund hos Volt.  Volt var tidigare Hemglass byrå, men tappade kunden 2009. I slutet av 2013 sålde Nestlé Hemglass till Varsego Sverige AB och Volt fick tillbaka uppdraget. Strax innan jul presenterade ägarna en ny strategi för marknadsföringen med fokus på taktisk försäljning och ODR. Hemglass valde därför att bryta med Volt och jobbar i stället med sina resurser inhouse.

–Det är en tuff marknad med mycket konkurrens och vår byrås sätt att jobba passar helt enkelt inte för den nya strategin. Men det är inga hard feelings och vi har fått mycket gratulationer från Hemglass efter Guldägget, säger byråns vd Henrik Stampe till Resumé.

Vad väljer du mellan att behålla kunden och vinna Guldägg?
–Då blir det att vinna Guldägg. Så som uppdraget har förändrats är vi inte rätt byrå att jobba med längre. Jag tror de har fattat rätt beslut.

Vad betyder det första Guldägget för Volt?
– Att alla ansträngningar har gett resultat och att vi i dag är en kreativt slagkraftig byrå. Det var en tuff match för två år sedan när vi tappade Peugeot. Sedan dess har vi fått in Polarbröd och Rydbergs och under förra året växte personalstyrkan med 50 procent till 32 medarbetare.

Hur tar ni byrån vidare efter vinsten?
–Vi ska fortsätta på den inslagna vägen och jobba konceptuellt och kreativt för våra kunder. De senaste fem åren har vi ställt om byrån från att vara produktionsledar- och projektledartung till att bli en mer kreativ och strategisk byrå. Guldägget bevisar att vi är på rätt väg. Det är en otrolig sporre som ger massor av ny energi, avslutar Henrik Stampe.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Guldägget 2015HemglassVolt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.