Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Vår bransch är inte alls så konservativ"

Publicerad: 20 mars 2009, 12:16

Grandyn i New York är en sak. Än viktigare: BBH och bröderna Sjönell sällar sig med sig med "Dig out your soul in the streets" till raden av de senaste årens mest nyskapande kampanjer – alla kategorier.


Ämnen i artikeln:

BBHCalle Sjönell

Calle Sjönell - lika glad i dag som i går.

Calle Sjönell är en av svenska reklambranschens mest autonoma kreatörer, befriande sällan uppfylld av sig själv.
Men alla kontaktförsök med honom det senaste dygnet har varit som att befinna sig i Houston i radioskugga, i jakt på en astronaut.
Och det handlar inte om besvärande tidsskillnader, snarare lyckorus.

Varför tror du att den vann, Mark Waites talar om "Dig out your soul in the streets" som ett exempel på nytänkande i nya medier?
– Den vann nog för att projektet visar att vår bransch inte alls är så konservativ och gammaldags som den ofta beskylls för att vara. Byråerna som har vunnit Grandy på senare tid, HALO förra året och Nike+ året innan dess, var både innovativa idéer som inte ser ut som traditionell "reklam".

Vad kommer priset att betyda för andra uppdrag, rent kreativt?
– Det är ett exempel på att "göra istället för att säga", är väldigt kraftfullt. Att idéer som "Dig out your soul in the streets" överhuvudtaget blir av, ger också mod att försvara det man tror på. Det visar också att modiga kunder är viktigare än något annat.

Fungerar Andy som en värdemätare inför vårens One Show, Clio och Cannes?
– Hoppas!

Nya jobb på g?
– Varje dag.

Är ni kungar i NYC i dag?
– Det finns bara en kung i New York och det är King Henrik Lundqvist

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

BBHCalle Sjönell

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.