Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Var femte svensk använder reklamblockerare

Publicerad: 17 september 2013, 08:37

21,4 procent av svenskarna använder en reklamblockerare i sin webbläsare. Det visar en undersökning från analysbolaget Karlsson&Hall, vilket drivs av två erfarna analytiker i branschen, Mikael Karlsson och Henrik Hall.


Ämnen i artikeln:

Adblock

Mikael Karlsson uppger bland annat att han jobbar med    marknadsundersökningar åt MMS. Han har också varit research manager på    Aftonbladet samt arbetat med liknande frågor hos Microsoft och Eniro.

Han publicerar också KIA index varje vecka.

Henrik Hall driver bland annat Jönköpings undersökningsverkstad, juv.se och arbetar med Marknadsundersökningens Dag.

Duon har också skrivit på Resoner.nu.

– De flesta i undersökningssvängen vet vilka vi är, säger Mikael Karlsson.

Deras undersökning visar att en femtedel av annonserna på internet aldrig når sina tänkta mottagare:
– Annonsörerna borde djupdyka i frågan, göra fler studier samt se över dagens annonsmodell. Det är en jätteviktig fråga, säger Mikael Karlsson.

Han  berättar att bakgrunden till studien inleddes med att han träffade ett  mediebolag som förklarade att det största problemet hos yngre  målgrupper är att man blockerar reklam i webbläsaren via verktyg som  Adblocker.

Mikael Karlsson valde då att genomföra en miniundersökning i sin  researchkrets.

Denna visade att 35 procent av 65 svarande använde  reklamblockerare:
– Då tänkte jag att jag måste gräva vidare och  valde att genomföra en större undersökning via Snabbasvar.se, säger  Mikael Karlsson.

Han berättar att de båda haft Karlsson&Hall  vilande under flera års tid och att han lade ut en temporär webbsida så  sent som i natt inför att man skulle gå ut med undersökningen:
– Vi  vill inte fokusera på vårt bolag, utan vi använde det bara som en  plattform för att få ut budskapet. Vi ville snarare skapa en viktig  diskussion runt frågan, säger Mikael Karlsson

Han har egentligen  inget svar på hur annonsörerna ska göra för att användarna inte ska  blockera reklamen, men berättar att en vän till honom slår på reklamen  då han är inne på sin favoritsajt:
– Han läser den reklamen för  att den är relevant. Så ytterst handlar det om att skapa relevant  reklam för att användarna inte ska blockera den, säger Mikael Karlsson.

Snabbasvar.se har intervjuat en statistiskt säkerställd grupp i åldern 15-70 år.

Frågan som ställdes var: använder du en reklamblockerare (Adblocker) i din webbläsare?

Undersökningen  visade också att män använder reklamblockerare i högre utsträckning –  29,5 procent gör det jämfört med 12,9 procent bland kvinnorna.

Ju yngre man är desto vanligare är det också att man stoppar reklamen – 38,8 procent gör det i åldersgruppen 15–22 år.

Adblock för Chromne uppger att man har över 15 miljoner användare.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Adblock

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.