Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Var inte vår intention”

Publicerad: 6 Februari 2012, 09:07

Installationen – ett pr-bakslag för NK.

Foto: FREDRIK PERSSON / SCANPIX

Design with a conscience. Det är tanken bakom NK:s kampanj där man kan sova som en hemlös – det vill säga genom att införskaffa lakan med ihoptejpade kartonger som motiv. Enligt bloggare och twittrare är kampanjen smaklös. Idag, måndag, försvarade Jörgen Eriksson, vd för NK Modern Classic kampanjen med näbbar och klor.


Ämnen i artikeln:

Stadsmissionen

Ett försök att skapa medvetenhet. Smaklöst.

Åsikterna går isär kring NK:s kampanj Sov som en hemlös.

Idag,  måndag, fick chefen för NK Modern Classic, Jörgen Eriksson, bekänna  färg.

Harald Hagman, ekonomichef för Stadsmissionen, fanns också med i  studion.

Den senare inledde med att konstatera att det visserligen  är bra att NK drar igång ett projekt som kan generera pengar till  hemlösa, men han är kanske inte var riktigt lika förtjust över metoden.

Enligt honom finns snarare en uppenbar risk för att kampanjen skapar ett större  avståndstagande gentemot hemlösa:
– Det här med att man skulle ligga på  kartong. Det blir en stigmatisering. Det finns en risk med den här typen  av produkt, säger Harald Hagman.

Han har också svårt att se att produkten skulle bli någon större försäljningsframgång för NK.

Enligt  Jörgen Eriksson utgör lakanen 1  av 8 produkter som NK har lyft fram under designveckan för att skapa en medvetenhet utifrån designade produkter. I det här fallet utsatthet.

Han menar  också att det inte finns något kommersiellt värde för NK. Enligt honom  får endast designföretag Snurk pengar och dessa går till olika projekt för att hjälpa hemlösa:
– Det är tråkigt med kritiken, för det var verkligen inte vår intention, säger Jörgen  Eriksson.

Han menar ändå att NK tar åt sig av kritiken och anser att man bör bemöta sådan kritik med lyhördhet och respekt.

Då programledaren frågar varför NK, som ett av de mest exklusiva varuhusen, ska lägga sig i frågan om hemlöshet blir svaret:
–  Det handlade inte ursprungligen om hemlöshet, utan om åtta olika  produkter som tillsammans ska belysa olika frågeställningar, säger  Jörgen Eriksson.

Harald Hagman tycker dock att det är positivt att  frågan om hemlöshet kommer upp på bordet, men tycker att det är synd  att debatten ska handla om varför ett par lakan har utformats på ett visst sätt:
–  Vid den senaste räkningen hade Stockholm 2 892 hemlösa. Det finns ett  problem i Stockholm, men sedan löser knappast lakanen problemet, säger  Harald Hagman.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Stadsmissionen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.