Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Vår nya stjärnkreatör"

Publicerad: 14 mars 2008, 15:29

Volt har snott tysk ad från Grow och lyfter nu fram honom som mannen som ska ge reklambyrån ytterligare framgångar. – Alexander Hansen är vår nya stjärnkreatör, säger Måns Jacobsson Hosk, creative director på Volt.


Alexander Hansen och Måns Jacobsson Hosk

Volt går framåt. Reklambyrån har sedan 2006 ökat både vad det gäller omsättning, byråintäkt och personalstyrka. De har också under det senaste året kunnat lägga till ett par stora namn i kundlistan. Några exempel är Hemglass, Skanska, Cramo, Altia och Nordic Guarantee. I höstas utökade de verksamheten med ett juniorteam och nu har de precis knutit till sig Alexander Hansen som ny ad.

– Alexander Hansen är vår nya stjärnkreatör. Men han har vuxit upp och spenderat större delen av sin tid i Tyskland och är fortfarande lite av en doldis här hemma, säger Måns Jacobsson Hosk.

Alexander Hansen flyttade från Sundsvall till Tyskland som sexåring. Planen var att familjen skulle stanna i två år. De blev kvar i trettio år. Nu är han tillbaka i Sverige med hustru och nyfödd son och ska erövra den svenska marknaden. I CV:n finns jobb som junior ad på GPP/TBWA i Stuttgart, ad på Jung von Matt och Springer & Jacoby samt frilansande ad och cd med placering i Hamburg.

– 2007 flyttade vi tillbaka till Sverige och jag började på Grow. Sverige kändes som ett naturligt val och det är hög klass på den reklam som görs här, både tv, webb och svenska fotografer har bra rykte utomlands, säger Alexander Hansen.

Ett av Alexanders tidigare jobb för Mercedes.

Du stannade inte speciellt länge på Grow, varför?
– Grow är en renodlad varumärkesbyrå byrå och jag vill jobba på en reklambyrå. Grow hade planer på att utöka sin reklamandel men det hände inte tillräckligt snabbt. Så sprang jag på Måns Jacobsson Hosk från Volt ett par gånger ute och på den vägen är det.

Rekryteringen av Alexander ska nu stärka Volts kreativa produktion.
– Vi har traditionellt sett jobbat mycket mot b2b men har gått mer mot konsumentmarknaden och i den positioneringen blir Alexander en viktig faktor. Han har också en internationell grund som känns intressant för oss, säger Måns Jacobsson Hosk.

Betyder det här att ni kommer satsa på den tyska eller europeiska marknaden?
– Nej, inte omedelbart. Vi är fortfarande en ganska liten byrå utan något stort nätverk i ryggen. Men det är alltid intressant med en internationell utblick och det ger oss också en bättre förståelse för den marknad som våra kunder befinner sig på, säger Måns Jacobsson Hosk.

Ett av Alexanders tidigare jobb för Nestea.

Volt har som byråpolicy att arbeta med en öppenhet både internt och ut mot kunderna. De ser det som en process där varje jobb synas av så många som möjligt redan från start för att på så vis minimera att arbetsteamet kör på i fel riktning.

Du känns som en självcentrerad tävlingsmänniska. Hur kommer det arbetssättet fungera för dig?
– I Tyskland arbetar man ofta i en mer kontinental arbetsprocess där teamet mer eller mindre låser in sig i ett rum och inte kommer ut förrän allt nästan är klart. Jag tycker att det är viktigt att en arbetsgrupp äger kunden men är en teamplayer. Om jag säger så här: skulle jag få välja mellan att vara en popstjärna eller en producent så skulle jag välja producent. Men jag tycker också att det är sporrande att vinna priser, säger Alexander Hansen.

Vad kommer du att kunna bidra med utifrån dina tyska erfarenheter?
– Disciplin. Nej skämt åsido det är svårt att säga. Jag bidrar med kontakter och kontakters kontakter. Att tänka enkelt och lyfta relevanta budskap.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.