Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Vår tids nya makthavare granskas – Resumé Insikts redaktörer släpper bok om influencers makt

Publicerad: 17 September 2020, 08:41

Julia Lundin och Yasmine Winberg släpper boken ”Badfluence? Makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier” på bokförlaget Atlas.

Foto: Jessica Segerberg / Atlas.

Badfluence eller influence? Eller kanske både och. Resumés medarbetare Julia Lundin och Yasmine Winberg svarar på frågor om sin nya bok.


Ämnen i artikeln:

Yasmine WinbergAnitha ClemenceInfluencer marketingInfluencersPer SchlingmannKatrin ZytomierskaSandra BeijerJulia Lundin

Varför har ni skrivit den här boken?
– Trogna läsare av Resumé vet att vi sedan många år tillbaka har granskat influencer marketing-industrin. Varje gång vi har lyft på en sten har vi hittat ett virrvarr av ogranskade upptäckter där under. Alltifrån att regler och riktlinjer kring reklammärkning inte efterföljs (eller tycks vara särskilt tydliga) till att bolag som säljer fejkföljare, kommentarer och lajks kan verka i det fördolda och få vilken influencer som helst att verka populär. Eftersom få andra aktörer på allvar granskar den här viktiga och oerhört snabbt svällande industrin ville vi undersöka fenomenet ur ett bredare samhällsperspektiv, i stället för att enbart göra nedslag här och där.

Är den här boken till för marknadsförare?
– Det här är en bok för alla som vill förstå det nya medielandskapet. Oavsett om man jobbar som marknadsförare eller som lärare eller helt enkelt bara är en förälder som bryr sig om det som ens barn exponeras för varje dag. Vi tror verkligen att även Resumés läsare har nytta av boken, även om vi inte uttryckligen snackar ROI och KPI. 

Boken handlar om influencers makt, säger ni. Varför skulle den vara något man måste prata mer om?
– För det första: Det finns de influencers som är större än traditionella medier. Två av de största på Instagram: Zlatan Ibrahimovic: 44,2 miljoner följare och Anna Nyström: 8,5 miljoner följare. För det andra: Barn och unga hänger i sociala medier och vi vet att de vänder sig till sociala medier snarare än traditionella medier för att hitta nyheter. Man kan fråga sig vad våra unga får för verklighetsuppfattning när vi går från en värld där stora och etablerade medier med ansvariga utgivare har berättat om verkligheten till att influencers gör det: när agendan sätts av enskilda individer och deras kameror? För det tredje: Influencers som kanal växer snabbast av alla. År 2019 landade reklaminvesteringarna i influencer marketing enligt mätinstitutet IRM på 950 miljoner kronor, vilket nästan är en femdubbling sedan 2014.

Några findings ni ser som extra problematiska?
– En handlar om den bristande granskningen. Hur tillsynsmyndigheter har för lite resurser för att greppa en svällande industri och hur medier tycks fullkomligt ointresserade av att granska influencers på riktigt. Kanske för att få hittills har tagit dessa profiler och deras makt riktigt på allvar. Hur politiker närmar sig influencers retorik (hej, Annie Lööf) och hur influencers plötsligt blir politiska: som när en 26-årig Youtuber lyfts fram som en bidragande orsak till att partier förlorar EU-val.

Finns det fler, mer konkreta exempel på era findings?
– Ja, vi har också identifierat en del kryphål som gör den här industrin till något som liknar vilda västern, oavsett om man är en annonsör eller en influencer. Att 13-åringar får ta emot rabattkoder för botoxbehandlingar, läppfillers, näsoperationer och bröstförstoringar är en sådan grej. ”Här får ni 20 procent rabatt hos klinik x, gäller på botox och ansiktsbehandlingar!” är ingen ovanlig syn. Läkare vittnar om hur unga personer önskar ingrepp med selfies som förlaga: De visar alltså en bild på en influencer och säger att såhär vill jag se ut. Idag är det förbjudet att göra reklam för själva produkten botox men inte för behandlingen. Som om inte den vore mer lättillgänglig.

Har ni intervjuat några intressanta personer till boken?
– Absolut. Exempel: pr-mogulen Per Schlingmann pratar om makt och strategier. Influencer-profilerna Anitha Clemence, Katrin Zytomierska och Sandra Beijer berättar om innehåll, makt och reklam. Och journalisten Frida Söderlund, fram tills nyligen på Aftonbladet, kan allt om hur den unga målgruppen tänker – och ryter ifrån med råge. Vi har kontaktat ett 20-tal influencers för intervjuförfrågningar till boken, men endast ett fåtal har tackat ja. 

Vad hoppas ni boken ska bidra till?
– Det här landskapet är inte nytt – det är 15 år gammalt. Det är dags för medier (ja, vi såg att GP gick ut i går med att de letar efter en influencerreporter som ska granska makten på 50 procent – i en projektanställning), myndigheter och politiker att öppna ögonen. För allmänheten att börja diskutera. För unga att tänka källkritiskt, för föräldrar att förstå vad deras barn exponeras för och för marknadschefer att investera ansvarsfullt, etiskt och inom ramens lagar.

Boken ”Badfluence? Makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier” ges ut av bokförlaget Atlas nu i veckan.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.