Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Värdegrund på byrån – kompass, guldkalv eller bara floskler?

Publicerad: 3 Februari 2017, 10:24

Jämställdhet är viktigt för många företag.

Foto: Colourbox.

Det ligger helt rätt i tiden för företag att skryta om sin värdegrund. Men stannar de fina (och ofta fluffiga) orden i byrålådan eller hjälper de ledningen att leverera svarta siffror på sista raden?


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerResumé InsiktResumé Insikt Kommunikation

I ett samhälle som blir allt mer transparent är det inte konstigt att företagen drar åt samma håll. På internet är allt sökbart. Det företag som propagerar för jämställdhet är ute på hal is om det visar sig att det inte har några kvinnor i den egna styrelsen. Det företag som liksom Uber erbjuder reapriser vid flygplatser samtidigt som konkurrenterna strejkar i protest mot Donald Trumps inreseförbud, lynchas för sin människosyn.

Men transparensen och de politiskt korrekta värderingarna gäller inte längre bara företag som verkar B2C, utan också sådana som verkar B2C.

Det har blivit så viktigt att vissa byråer till och med trycker upp en egen bok vars enda uppgift är att locka kunderna och talanger med hjälp av sin värdegrund.

Varför värdegrund?
De flesta byråledare är eniga om att en värdegrund är viktig - och i många fall helt avgörande för verksamheten. I en enkät från Resumé Insikt svarade tio av tolv byråchefer att de har en uttalad värdegrund på byrån.

***

Det här var ett utdrag från en längre guide. Vill du läsa mer om byråers värdegrunder? Teckna en prenumeration på analysbrevet Resumé Insikt Kommunikation. Det gör du här.

Innehållet i veckans brev:

GUIDE TILL
Värdegrund på byrån – kompass, guldkalv eller floskel?

5 SVAR FRÅN
Peder Fjällström, vd på Earth People: "Sluta försök med AI – vi är inte där än".

LÄSVÄRT
Skomutor, livereklam och bin.

VECKANS
Verktyg

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.