Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Världens bästa jobb bäst i Cannes

Publicerad: 22 juni 2009, 19:16

Redan efter två dagar har en av Cannes Lions största vinnare tornat upp sig. Med två Grand Prix och dessutom och två guld i Direct och ytterligare och två lejon i PR är australiensiska byrån CumminsNitros kampanj ”Best job in the world” festivalens kung.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

– En solklar vinnare, absolut! Ett sånt här stort gap till tvåan, säger juryordföranden i PR, Tim Bell, och visar en meter mellan händerna.
– Miljoner och miljoner gick in på sajten, men det är för tidigt att säga vad som händer med turismen.

Det var Statliga Turistbyrån i Queensland som ville bättra på turismen och byrån CumminsNitro kom på idén att söka efter en person som under ett år skulle ”vaka” över en korallö i Stora Barriärrevet.

Nej, det var inget vaktmästarjobb. Arbetsuppgifterna gick ut på att rensa i poolen,  ta hand om posten och blogga om sin upplevelse. För det fick man en trerumslägenhet och en månadslön på cirka 130 000 kronor. Ett drömjobb!

Och allt det här utannonserades som en vanlig jobbannons i tidningar och på nätet runt om i världen, vilket skapade ett jäkla intresse hos medier som rapporterade om ”drömjobbet”.

De som ville söka jobbet ombads att ladda upp en fem minuter lång applikationsvideo. Totalt kom 35 000 ansökningar in från 201 olika länder. Ett massivt genomslag med andra ord.

Kampanjen har kostat 1,7 miljoner kronor att göra, men Statliga Turistbyrån i Queensland hoppades på publicitet av ett värde av 70 miljoner dollar enligt dess chef Paul Lucas.

– Traditionell turistreklam fungerar inte alltid. Vi har tänkt ”outside the box”, har han tidigare sagt.

Om den har tjänat in så mycket pengar är oklart, men ett faktum är att den har prisats med ett Grand Prix och två guld i Direct och ytterligare ett Grand Prix och två lejon i PR.

Enda hotet i PR var libanesiska bidraget ”Khede Kasra” för kunden Hariri Foundation gjort av Leo Burnett Beirut. Den var dock inte aktuell för ett Grand Prix då det är en välgörenhetskund.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.