Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Världens dyraste reklam sågas

Publicerad: 5 februari 2008, 14:28

Matchen var bättre än reklamen. Det är en av de första slutsatserna från amerikansk media om årets upplaga av Super Bowl, finalen i amerikanska fotbollsligan NFL,
Mest kritik får Wieden + Kennedy.


New York Giants vann mot New England Patriots och matchen vann över reklamavbrotten.

De första reaktionerna i USA över årets Super Bowlreklam uttrycker viss besvikelse.
Adages reklamkritiker Bob Garfield ägnar hela sin analys åt sågningar. Audis Gudfadernparodi är kul men skrämmer barn, Pepsi propagerar för droger, Victoria Secret är pornografisk, Dell och McDonald´s exploaterar välgörenhet ”…på ett skamligt sätt…”, enligt Garfield.
Hårdast är han mot Wieden+Kennedy. Byrån som en av förra årets mest uppskattade reklamfilmer, Happieness för Coca Cola, använder sig av det amerikanska presidentvalet i sin Coca Cola-reklam. Demokraten James Carville och republikanen Bill Frist sitter i en tv-studio och debatterar hårt, utanför studion delar de en Cola och är bästa kompisar.
– Det är så lamt att jag inte förstår att Wieden + Kennedy har gjort det här, säger Garfield.

Han är också kritisk mot Wieden + Kennedys film för jobbsajten Careerbulider. En kvinna sitter på jobbet då hennes hjärta hoppar ut ur bröstet och går till chefen och säger upp sig. I en annan Careerbuilder-film äter en spindel upp en sjungande eldfluga. Reklamen får även kritik i Wall Street Journals enkät.
– Jag förstod inte poängen, säger David Corr, kreativ chef på Publicis USA.

Budweisers Rockyparodi får mycket positiv kritik men är också mycket amerikansk i sin karaktär. Will Farrells inhopp för Bud Light både hyllas och sågas.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.