Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Världens just nu mest delade reklamfilm

Publicerad: 4 december 2012, 07:39

Kampanjen "Dumb ways to die" av McCann Melbourne sprids som en löpeld i sociala medier och är just nu världens mest delade reklamfilm. Se filmen på Resume.se.


Kampanjen "Dumb ways to die" skapades av reklambyrån McCann Melbourne  för Metro Trains i Melbourne, Australien. Den har dykt upp i tidningar,  lokal radio, som utomhusreklam och i tunnelbanan i Melbourne, men tack vare  viral spridning har den blivit populär även utanför Australien.

Med  2 168 695 delningar på bloggar, Twitter och Facebook sedan den släpptes  för två veckor sedan är den världens just nu mest delade reklamfilm, enligt Unruly.  Hittills har den haft över 30 miljoner visningar på YouTube.

–  Syftet med denna kampanj är att engagera en publik som verkligen inte  vill höra någon form av säkerhetsbudskap, och vi tror att dumma sätt att  dö gör just det, säger John Mescall, cd på McCann Melbourne, till Australian Creative.

McCann  Melbourne uppskattar att inom två veckor har den genererat minst 50  miljoner dollars medievärde globalt sett för en bråkdel av kostnaden för  en tv-annons.

Även låten i reklamfilmen har blivit en global hit och har varit den sjätte mest populära låten globalt sett, bland annat före Rihanna med hennes världshit "Diamonds". Den kallas nu för Australiens största virala hit någonsin.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.