Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Världens mest generiska reklamfilm

Publicerad: 26 mars 2014, 08:24

Den perfekta blandningen

Hur gör ett företag som säljer generisk film, reklam för sina produkter? Genom att göra en film som passar vilket varumärke som helst, naturligtvis.


Företaget Dissolve är specialiserat på att skapa rörliga genrebilder för reklam- och informations-filmer. De ställde sig frågan hur man bäste kommunicerar ut sina produkter.

Svaret blev att göra världens mest generiska reklam-film. Här hittar du varenda reklamfilmskliché som någonsin gjorts: forskare i vita rockar, stopmotion-bilder från valfri storstad, naturbilder, etniskt diversifierade leende människor, framrusande tåg, söta barn och allt kommenterat av en mörk röst som låter som Johnny Cash på sin ålders höst.

Det enda man missat är hundvalpar.

Resultatet har blivit en fantastiskt drift med oinspirerad reklam.

Filmen är skapad av Kendra Eash och varumärkesbyrån McSweeney's Internet Tendency och gjord uteslutande med klipp från Dissolve.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.