Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Världsbäst på digital reklam

Publicerad: 21 Januari 2011, 14:39

Sverige kammar hem storpotten i The Gunn Reports genomgång av världens bästa interaktiva byråer. I topp ligger både DDB Stockholm och Forsman & Bodenfors.


Ämnen i artikeln:

DDBGunn ReportForsman & Bodenfors

Andreas Dahlqvist på DDB. Foto: Björn Elgstrand.

Svensk reklam har många gånger visat sin styrka gentemot resten av världen. Nu visar DDB Stockholm och Forsman & Bodenfors återigen vart skåpet ska stå.

De båda byråerna blev utsedda till världens bästa interaktiva reklambyråer, och fick dessutom ”Top Honours for Digital Agency”.

– The Gunn Report är den viktigaste måttstocken för vilken nivå man ligger internationellt. Vi är oerhört stolta över utnämningen och första platsen. Extremt kul att Sverige fortsätter leverera de bästa digitala kampanjerna världen över och visar vägen för ny kommunikation, säger Andreas Dahlqvist, cd på DDB i en kommentar.

DDB glädjer sig dessutom över att nätverket blev näst bäst i världen eter BBDO, och att kunden Volkswagen utsågs till årets reklamköpare.

Glädjande för Sveriges del är också att Farfar kammar hem fjärdeplatsen på listan.

När det gäller digitala kampanjer domineras listan även här av svenskar. I topp återfinns Ikea:s "Facebook showroom" av Forsman & Bodenfors, och två ligger Farfars "Worlds biggest signpost" för Nokia. På en femteplats ligger DDB:s "Rolighetsteorin" för Volkswagen.

Mest belönade interaktiva byråerna 2010

1 DDB Stockholm (Stockholm) (21)   16 poäng

Forsman & Bodenfors (Gothenburg) (12)   16 poäng

3 Crispin Porter + Bogusky (Boulder & Miami) (2) 15 poäng

4 Farfar (Stockholm) (4) 14 poäng

5 DDB UK (London) ( - ) 12 poäng

Goodby Silverstein & Partners (San Francisco) (1) 12 poäng

The Martin Agency (Richmond) ( - ) 12 poäng

Siffran inom parentes är rankingen 2009

Mest belönade digitala kampanjerna 2010

1 IKEA "Facebook Showroom" Forsman & Bodenfors (Gothenburg) 26 poäng

2 NOKIA NAVIGATION SERVICES "World's Biggest Signpost" Farfar (Stockholm) 24 poäng

3 JFK PRESIDENTIAL LIBRARY MOON LANDING 40TH ANNIVERS The Martin Agency (Richmond, VA) /

"We Choose The Moon" Domani Studios (New York) 23 poäng

4 MONOPOLY CITY GAMEBOARD "Monopoly City Streets"DDB UK (London) 19 poäng

5 VOLKSWAGEN BLUE MOTION TECHNOLOGY "The Fun Theory" DDB Stockholm (Stockholm) 18 poäng

Mest belönade länderna (alla kategorier) 2010

1 USA (1) 315 poäng

2 UK (2) 244 poäng

3 France (8) 152 poäng

4 Sweden (9) 129 poäng

5 Brazil (7) 121 poäng

Siffran inom parentes är rankingen 2009.

Mest belönade annonsörerna (alla kategorier) 2010

1 Volkswagen (1) 64 poäng

2 Nike (2) 42 poäng

3 Ikea (15) 32 poäng

4 Nokia (9) 28 poäng

5 Uniqlo ( - ) 22 poäng

Siffran inom parentes är rankingen 2009.

Läs hela Gunn Report här!

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.