Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 3 Februari 2014, 14:46
Michael Houston, CEO Grey North America (t.v.), Tor Myhren, president-worldwide chief creative officer; Jim Heekin, Grey Group chairman and CEO
Foto: Pressbild.
20 av 22 pitcher, en kundförnyelse på 94 procent och en ökning av omsättningen med 18,4 procent. Så lyder facit för Grey under 2013, som Adage nu utser till årets byrå.
Grey har gått från klarhet till klarhet hos Adage. Först utsåg tidningen byrån till ”Agency to watch” år 2010. Byrån hamnade sedan på sjunde plats för Årets Byrå hos Adage och därefter som trea.
Nu tronar Grey högst upp på byråtoppen hos Adage.
Branschtidningen är mäkta imponerad över att byrån har lyckats öka intäkterna med 18,4 procent.
”Det är ovanligt att en bjässe till byrå, som ägs av ett holding-bolag, kan krama ur dubbelsiffrig tillväxt och brett uppmärksammad kreativitet. Men det är ännu mer ovanligt att man överträffar sig själv år efter år.”
Så beskriver Adage varför man utser Grey till Årets Byrå.
Adage anställde 175 personer under 2013, vilket gör att personalstyrkan nu är uppe i över 1 000 personer efter att man bland annat har vunnit Procter & Gamble.
Byrån vann även Gillette från Omnicom-ägda BBDO, vilket är ett konto som är värt 250 miljoner dollar. Grey har också vunnit Symantec-ägda Norton, Pfizers Advil, Ge Healthare och Hasbro.
Grey kammade också hem 36 lejon vid Cannes samt sin första Emmy för Canons ”Project Imagination”.
Adage berättar en anekdot om hur det gick till när en headhunter närmade sig Michael Houston, som idag är Nordamerika-chef, för att plocka över honom till Grey.
Han visade inget större intresse varpå headhuntern svarade:
”Du klarade precis första testet, för man vill inte ha någon som vill jobba på Grey.”
Karl-Johan Byttner