Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Världsberömd fotograf anklagar F&B för idéstöld

Publicerad: 26 augusti 2013, 08:12

NY-fotografen Jill Greenberg ställer ut på Fotografiska i höst. Hon anklagar Forsman & Bodenfors för att ha stulit hennes koncept i samband med reklambyråns Lisebergs-reklam med gråtande barn: ”Byrån retar inte bara upp Kreta, utan gör vad reklambyråer har en tendens att göra ofta. Det vill säga kopiera konstnärer. Jag fick en brysk behandling då jag kontaktade dem”, skriver Jill Greenberg. F&B:s ad i Lisebergs-teamet, Pål Eneroth, tillbakavisar kritiken.


Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsFotografiska

Jill Greenberg skapade stora rubriker 2005 med sina bilder av gråtande  barn i boken End Times, vilken visade hennes frustration över  Bush-regimen och kristna fundamentalister.

Hon fick bland annat barnen  att gråta genom att erbjuda dem godis för att sedan ta bort godiset. Hon  ska visa upp sina verk vid Fotografiska i december 2013.

Hon har  gått i taket över att Forsman & Bodenfors har använt sig av gråtande  barn i sin Lisebergs-reklam som bland annat har budskapet ”Vissa barn  tvingas åka till Kreta i sommar.”

Hon berättar att hon kontaktade byrån efter att kampanjen och fick en ytterst brysk behandling av kampanjens ad Pål Eneroth:
”När  jag sade att Pål var otrevlig så handlar det om att jag berättade för  honom att jag blev trakasserad och baktalad för att jag hade fått barnen  att gråta på bilderna. Han sade till mig, på ett nedlåtande sätt, aha  så det väcker gamla tråkiga känslor.”

Jill Greenberg hävdar också att byrån berättade att hennes bilder fanns med i kampanjens ”mood board”.

”Det  blev en global kontrovers om de här bilderna. De såg dem definitivt i  förväg. Bilderna fanns också på omslaget till London-baserade Sunday  Times-magasinet.”

Hon tycker visserligen att man inte kan patentera  bilder på gråtande barn, men menar att: ”det är exakt samma kreativa  upplägg och ett ämne som berör – och det är ju en världsberömd serie som  har vunnit tävlingar.”

Hon passar på att ge en extra känga till byrån:
”Vem vet vad man har gjort mot barnen för att få dem att gråta på det viset.”

Pål Eneroth menar att byrån inte vinner något på att kopiera andras verk:
–  Vi jobbar med fotografen Aorta och de använder sådan ljussättning och  färg. Jag vet inte heller om man verkligen kan ha exklusiva rättigheter  på gråtande barn. Då kan du ju lika gärna även ha det på skrattande  barn, säger han.

Han tror snarare att det handlar om att Jill  Greenberg är orolig för att F&B-kampanjen ska sätta käppar i hjulet  för hennes kommande utställning på Fotografiska.

Pål Eneroth håller heller inte med om att Jill Greenberg skulle ha blivit illa bemött när hon kontaktade byrån:
–  Vi hade ett lugnt och trevligt samtal. Jag sade till henne att  kampanjen inte kommer att påverka något i hennes utställning. Jag känner  mig ledsen för om hon tycker att hon blev otrevligt behandlad av oss,  säger Pål Eneroth.

Han menar att hennes bilder visserligen dyker upp om man Googlar gråtande barn, men det gör också Hötorgskonst med samma motiv.

Han bekräftar dock att bilderna fanns med i kampanjens ”mood board”.
–  Jag kände inte till henne som namn eller debatten kring hennes bilder.  Vi satte ihop rubriken och bilderna så det blev som ett spel för oss. Vi  hade dock massa bilder med gråtande barn framför oss. Det var säkert  tio stycken bilder, säger Pål Eneroth.

Han uppger också att han gärna tar ett samtal med henne i samband med utställningen:
– Det känns verkligen sorgligt att det har blivit så här. Vi vill ju bara göra bra reklam, säger Pål Eneroth.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.