Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Världsglass, Lowe!

Publicerad: 30 april 2008, 07:36

Lowe Brindfors har vunnit Magnums digitala världsuppdrag. I och med Lowes nätverksvinst av Unilevers glassuppdrag vinner byrån också hela GB Glass-uppdraget för Sverige.


Så sent som förra året vann Storåkers McCann det digitala uppdraget för Magnum worldwide. Men så gick Unileverägda glassvarumärket ut i en pitch och valde att lämna McCannätverket för Lowe. I den pitchen hamnade det digitala uppdraget än en gång på en svensk byrå   –   Lowe Brindfors.

–  Vi är i ett uppstartsskede nu, tittar på planning och strategi, säger Patrick O’Neill, digital director för uppdraget på Brindfors.

Lowe vann också GB Glassuppdraget, alla styckglassar med varumärken som Cornetto liksom en rad lokala dito. Ett uppdrag som tidigare låg hos McCann Malmö. DDB som nätverk vann paketglassar. Detta innebär både adaption och lokal reklam.

–   Lokala glassar gör man lokala aktiviteter för, säger Björn Larsson, vd på Brindfors.

Lowe vann helhetsuppdraget för Magnum med den spanska byrån Lola, Lowe Latina i Madrid, som leadbyrå för övergripande idéer och Lowe Brindfors för den digitala delen. Unilevers europeiska glassdivision, inbegripet varumärket Magnum, har sitt huvudsäte i Rom. Det är mot dem som Brindfors jobbar.

–   Ett tungt skäl för dem att välja oss var vårt arbete med Stella Artois, säger Patrick O’Neill.

–   Vår sajt för Stella Artois hade Unileverteamet själva utsett som en av de bästa. Vi har ett bra track record på business-to-consumer på webben, fortsätter han.

Uppdraget blir ett av byråns största digitala uppdrag.

–   Självfallet är detta en enorm fjäder i hatten för vårt digitala kunnande, säger Björn Larsson.

I omsättning och arbetsstorlek går det dock inte att jämföra med ett globalt uppdrag som för Saab. Enligt vad Resumé erfar landar uppdraget någonstans mellan fem och åtta miljoner kronor.

–   Vi bygger till exempel en sajt som kommer att adapteras ut på tjugo marknader, det är en indikation på hur arbetet kommer att se ut, säger Pat-rick O’Neill.

För Storåkers McCann är det en snöplig utgång. De fick uppdraget för Magnum så sent som i november förra året. Främst gällde uppdraget den uppmärksammade Eva Longoria-kampanjen men förhoppningen var givetvis fortsatt samarbete. Den kampanjen är nu ute under vinjetten ”Magnum Manor” och blir den första och sista i Storåkers regi.

På Lowe Brindfors kommer förutom Patrick O’Neill också bland andra Oscar Erlandsson , strateg, och Tim Scheidel , cd, att jobba med uppdraget.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.